Jump to content

Stage design med Google SketchUp


Wadcutter

Recommended Posts

Stage design med Google Sketchup

 

Er du lei av å tegne stager på papiret? Da er Google SketchUp et utmerket program for å designe din neste stage!

 

Jeg fikk i oppdrag å lage en stage på et riflestevne. Etter mye knoting på papiret tenkte jeg at det måtte være en bedre fremgangsmåte for dette. Tegneferdighetene mine er på nivå med en 5 åring. Litt søking på nettet førte meg til Google Sketchup. Jeg vurderte å bruke PowerPoint, men Sketchup er overlegent i forhold. Nå har jeg sittet noen få kvelder foran programmet, og det er supert å jobbe med. Resultatet blir kjempebra, og programmet gir mange muligheter. Det beste av alt: Programmet er gratis!

 

Hva er så SketchUp?

Programmet er et 3D-design program hvor du har muligheten til å designe hva du vil, enten det er bilen din, huset ditt, eller en praktisk stage. Friheten og muligheten til å hente modeller som andre har laget gjør programmet fleksibelt og lett å benytte. Du trenger ikke designe samme gjenstand flere ganger. Skal du ha en tønne med i stagen, så henter du en modell av en tønne på nettet. Finner du ikke hva du skal ha, så kan du designe det selv. Modellene er så presise at du kan lage de med en nøyaktighet ned til minste millimeter. Størrelsesforholdene er da reelle. Resultatet blir derfor at du har en skala modell av stagen. 3D mulighetene kan du utnytte på mange måter, blant annet til å lage et design som er tilpasset skytebanen i forhold til sikkerhet og skytebakgrunn. Du kan faktisk legge deg ned som om du skulle skyte under et hinder, og se om du har trygg bakgrunn.

 

Før du setter i gang med å designe stagen må du ha en plattform å bygge den på. For å få en god plattform må du ha mål av skytebanen. Lengde og bredde på skytebanen, og høyde på vollene er det viktigste. Du kan også legge inn terrenget vis det er ønskelig. Når du har målene kan du lage en modell av skytebanen. Den brukes som en ”template” videre, slik at du kan benytte deg av samme modell flere ganger. Det er ingen grunn til å designe skytebanen to ganger.

 

P1.jpg

Bildet viser en modell av Stage 1 på Reviholen skytebane. Vollens høyde er redusert til 3 meter i modellen.

 

La oss se hvordan en El-Presidente stage kan bli designet:

Vi trenger da; Skytebanen, 3 skivestativ, 3 skiver, og en fault line.

Skivene skal stå 50cm fra hverandre, og vi tar ca 10 meter mellom fault line og skytter. Litt gammel El-president med andre ord.

 

 

P2.jpg

Skytebanen er hentet opp fra Template. Skivestativene importerer vi fra 3D workshop i programmet, en database på nett hvor du kan søke opp gjenstander. Der har bland annet en som heter Wadcutter allerede lagt ut ferdig modeller som kan benyttes av alle :) Det samme gjør vi med skivene.

 

 

 

P3.jpg

Så kopierer vi opp slik at vi har 3 skivestativ, 3 skiver og plasserer de ut. Fault line blir plassert ut, og vi legger til en X som viser startposisjon. Om noen designer en IPSC skytter så kan vi benytte den modellen i stedet for en kjedelig x. Måleverktøyet gjør at vi lett kan plassere ut skivene på ønsket avstand.

 

Stage designet er nå ferdig. Vil du sende modellen til noen kan du bare sende fila som du lagrer i en e-port eller lignende. Skal stagen offentliggjøres på en hjemmeside kan det være like greit å eksportere designet som et bilde. Da kan alle som ikke har programmet også se designet, men de mister 3D muligheten (kanskje like greit, skal jo ikke gi bort alle hemmelighetene med stagen før stevne).

 

Dette har bare vært en liten introduksjon i programmet. Selv er jeg fersk i dette, så det blir morro å se hva man får til etter hvert som man blir bedre kjent med programmet.

Det er uansett ikke vanskelig å bruke det. Google har mange instruksjonsvideoer som viser hvordan verktøyene brukes, og youtube har mange inspirerende eksempler.

 

Her kan du se et litt mer avansert design. Bildet er eksportert som .jpeg bilde.

Stage1Eks.jpg

 

Sketchup laster du ned gratis fra http://sketchup.google.com/

 

Wadcutter

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Virker som SketchUp er det mest brukte programmet til å designe stager? Har lastet ned og trykket litt, men er fortsatt ganske grønn. Enkleste måten å komme i gang på skal visst være å teste de forskjellige verktøyene ved hjelp av tips fra "instructor", et hjelpevindu i programmet som popper opp som standard når man velger et verktøy, og forteller hvordan det kan brukes. Med litt trening skal man kunne kopiere og "dra og slippe" props fra maler (templates), som man kan lage selv eller finne på 3D Warehouse. Ved å søke på IPSC eller USPSA finner man f.eks. denne malen: https://3dwarehouse.sketchup.com/model.html?id=8404e7b4524cfbb5c58e75dc5ec719b2

 

Her er noen videoer fra YouTube, dessverre uten lyd:

- Hvordan det gjøres når man kan det:

- Hvordan lage template:

Link to comment
Share on other sites

Bruker hovedsaklig PowerPoint selv.

 

Er avansert stage tar maks 10min der.

Stager bygges og tilpasses på plassen mtp arbeidstegning.

Det må ikke være helt likt tegningen. Du kan til og med fjerne skiver i forhold til sanksjonert stage og fortsatt være innenfor.

 

Prøvd google sketchup ett par ganger og syns det tar for mye tid kontra PowerPoint. Noen ganger går stagene mellom designer og med/rm noen ganger og da krever det få kunnskaper fra andre enn deg selv for å gjøre lette endringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...