Eiesaren Posted September 20, 2009 Share Posted September 20, 2009 Er dette en grei rifle for en nybegynner? Har kun drever jakt med hagle tidlegere og tenker og starte med storvilt til neste år og har fått et bra tilbud på ei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Palinder Posted September 20, 2009 Share Posted September 20, 2009 Kort sagt; Ja dette er ei bra rifle. Er tilbudet godt er det bare å slå til. Litt lengre sagt; Dette regnes for å være svært gode, pålitelige og i utgangspunktet presise rifler. Du må sjekke hvilken stand den er i. Ser den ut til å være pent brukt pluss at selger forsikrer deg (gjerne skriftlig i mail) om at det ikke er noe galt med den og at den ikke er skutt så mye, er det neppe noe dårlig kjøp. Spør ham om hvordan han pusser den. Han bør helst nevne mantelfjerner/solvent eller lignende, og ikke bare at han har pusset med olje. Mange som gjør det, og da vil det bli en del avleiringer i løpet som forringer presisjonen etter hvert. Dette kan du for så vidt bøte på ved en skikkelig nazipuss selv etter at du har kjøpt den, men det er jo også slik at hvis han har slurvet på ett punkt i pussen har han kanskje også slurvet med andre ting. Du bør også sjekke kroningen i munningen. For å si det enkelt skal det ikke være hakk i hullet i tuppen av løpet. Er det det vil presisjonen være dårligere. Hvor mye skal du gi for den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eiesaren Posted September 20, 2009 Author Share Posted September 20, 2009 høres bra ut:) Den er helt ny, ligget på et gammelt butikk lager i årevis så skulle får den for 4000. det er vel ingen upris? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Palinder Posted September 20, 2009 Share Posted September 20, 2009 Det, min venn kaller jeg et rent kupp. Hverken mer eller mindre. Hadde slått til tvert Gratulerer med ny rifle! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eiesaren Posted September 20, 2009 Author Share Posted September 20, 2009 takk for raskt svar da blir det levert våpensøknad på den i morgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MOTT Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Har selv M591 (og S491, L691) Liker spesielt at pipene har lenger gjengeparti enn tidligere Sako kasser. Låskassen har en løs rekylklakk som med fordel kan beddes fast i stokken. På en M591 i 308W slipte jeg inn låsklakkene og fikk satt pipa litt tilbake slik at patronspillet ble minimum. Går ekstremt bra. Bruker for det meste Sako Optilock montasje. Har opplevd at rekylkappen i gummi kan ha blitt glatt, den kan da med fordel slipes med grovt sandpapir for å feste bedre. Betalte 6500,- for en brukt M591 308W, så 4000,- er en veldig bra pris, spesielt for ny. Velkommen som XX91 eier! Tore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eiesaren Posted September 21, 2009 Author Share Posted September 21, 2009 takk for du deler dine erfaringer med rifla finnes det flere varianter av denne og hvordan ser man hvilken man har? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MOTT Posted September 22, 2009 Share Posted September 22, 2009 http://sako.fi/pdf/manuals/Sako491_591_691.pdf Forøvrig - Mener at dette ikke bare er en rifle for nybegynneren - men for hele livet. (spesielt hvis den er beddet) Foretrekker fast magasin på jaktrifler, så slipper en å legge magasinet igjen i bilen. Tore Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eiesaren Posted September 22, 2009 Author Share Posted September 22, 2009 ok føler meg litt dum her nå men hva betyr det med beddes? har overhode ikke greie på rifle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MOTT Posted September 22, 2009 Share Posted September 22, 2009 Det ligger mye informasjon om det på forum (søk...). feks: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=21141&p=240869&hilit=bedde#p240869 En børsemaker vil vel ta ca 500-1000 for jobben. Kjenner en børsemaker som gjør greit og rimelig arbeide, du kan ev ta kontakt per PM når du har fått M591. Bedding anbefales for de fleste rifler, gir normalt bedre presisjon. Var det flere XX91 eller deler på samme lager der du kjøper din? T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eiesaren Posted September 22, 2009 Author Share Posted September 22, 2009 ok, takk for svar nei, desverre, kanskje litt deler. det skal jeg undersøke når jeg skal hente rifla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts