Jump to content

stål haggel i trangere borring enn 1/2?


wattis

Recommended Posts

når jeg har kjøpt patroner den siste tiden har jeg fått beskjed om at jeg ikke skal skyte de i trangere borring enn 1/2 borring.

hva skjer hvis man gjør det? ødelegger man løpet bare eller kan det være farlig for meg som skyter?

og hva er alternativet? finnes det patroner som kan skytes i trangere borring eller må man anskaffe seg hgle med løse choker?

 

Takker for svar :)

 

/wattis

Link to comment
Share on other sites

Og hva skjer hvis man skyter stål i børse ikke godkjent for det? Ødelegger man bare børsa, eller kan man sprenge våpnet med fare for liv og lemmer?

 

Det er vel innsnevringa i munningen som ikke "tåler" stål, siden stål er hardere enn f.eks bly deformeres det vesentlig mindre på vei ut, og det slites på choke/munning.

Rett meg om jeg tar feil noen, men tror det er noe i den gata :)

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over, det er innsnevringen som gir problemet. Stål, wolfram (tungsten) og Hevi-Shot er hardere enn bly og vil kreve mer energi å komprimere gjennom trangboringen. Typen skade dette forårsaker vil vanligvis bestå i en "boble" eller skytebule i løpet bak trangboringen. Jeg har aldri sett et direkte sprengt løp som følge av stål i for trang boring, men jeg vil ikke utelukke at det kan skje på hagler med tynt gods i løpet. Hagler som er bygget for stålhagl har trangboringen fordelt over et lenger strekk av løpet slik at komprimeringen blir mindre brå.

Kan også nevne at andre typer nymotens politisk korrekte hagl kan brukes i "blyborete" løp, f.eks. vismuth (bismuth), Tungsten Matrix (pulverisert wolfram blandet i plast) og sink (miljømessig akseptabelt, men svært giftig... Jeg vil IKKE ha det i maten)

 

Litt off topic: Wattis, nyregistrert bruker, sitter du tilfeldigvis og venter på at jeg skal sende deg en automathagle ? :D

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over, det er innsnevringen som gir problemet. Stål, wolfram (tungsten) og Hevi-Shot er hardere enn bly og vil kreve mer energi å komprimere gjennom trangboringen. Typen skade dette forårsaker vil vanligvis bestå i en "boble" eller skytebule i løpet bak trangboringen. Jeg har aldri sett et direkte sprengt løp som følge av stål i for trang boring, men jeg vil ikke utelukke at det kan skje på hagler med tynt gods i løpet. Hagler som er bygget for stålhagl har trangboringen fordelt over et lenger strekk av løpet slik at komprimeringen blir mindre brå.

Kan også nevne at andre typer nymotens politisk korrekte hagl kan brukes i "blyborete" løp, f.eks. vismuth (bismuth), Tungsten Matrix (pulverisert wolfram blandet i plast) og sink (miljømessig akseptabelt, men svært giftig... Jeg vil IKKE ha det i maten)

 

Litt off topic: Wattis, nyregistrert bruker, sitter du tilfeldigvis og venter på at jeg skal sende deg en automathagle ? :D

 

takk for svar! og ja det kan nok være godt mulig det ;) hehe..

 

har enda et spørsmål også jeg: .. får man plass til en 76mm patron i 70 kammer? og hvis man får plass hva skjer hvis man trekker av med en 76mm patron i 70 kammer?

og er det noen mulighet for å sjekke om man har 76mm kammer eller ikke?

Link to comment
Share on other sites

Dette er litt skummelt - du får kamret en 76mm patron i et 70mm kammer. Hylselengden gjelder utbrettet patron. Det som skjer hvis du avfyrer den er at stjernebrettingen legger seg som en hindring for haglladningen i overgangskonen (overgangen mellom kammer og løp). Dette gir økt motstand som fører til overtrykk. Resultatet er i beste fall avrevet hylse, men mer sannsynlig samme effekt som stålhagl i for trang boring, men i kammeret. Worst case får du kammersprenging.

Kort oppsummert: Don't try this at home !!!

 

Ad identifikasjon av kammerlengde: Normalt er den stemplet på løpet enten i mm eller i tommer (2 3/4" = 70mm). Hvis ikke stikker du et egnet redskap (sugerør i plast er udmerket) inn fra kammerenden frem til overgangskonen og måler hvor langt inn. OBS! Kammerlengde er frem til bakkant av overgangskonen og inkluderer randen på hylsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...