Jump to content

Reiser kanskje til Stord - rypejakt i Hol?


ko-stens

Recommended Posts

Lurer på å besøke en kamerat i høstferien. Han har akkurat bosatt seg på Stord, i nærheten av Leirvik, og i den forbindelse kunne det jo vært artig og dratt med ei børse over fjellet. Finnes det noen mulighet for å få jaktet småvilt for meg der? Aner ikke hva slags vilt som finnes utpå der, men det er skogsfugl og rype jeg har jaktet på før (med minimal suksess vel å merke...).

 

Vurderer å kanskje reise en dag eller to for tidlig og da, så da kunne det jo vært en idè å prøvd en dag etter rypa på turen over fjellet og. Kommer til å kjøre over Golsfjellet. Er det rype å få tak i eller bør en la være? Hvor kan en ha håp om fangst?

Link to comment
Share on other sites

Tittet litt på hjemmesiden til Stord jff. Ser at tiur og røy er fredet og at orrhøne har vært fredet (er ikke det lenger kanskje?) og rypa er fredet, så da er det ikke så mye å jakte på innaskjærs. Har ikke tilgang på båt der dessverre, så da er sjøfugljakt utelukket. Kompisen jeg skal besøke har akkurat plantet bena på Stord, og han prioriterer møbler foran båt... At det går an lissom...

 

Spørs om jeg tar en tur til fjells på tur over, men om det er tomt for ryper, eller elendig for den saks skyld, så lar jeg være. Men om hagla blir med til Hol (kjører forbi der), så legger jeg jo ikke igjen den i fjellet da. Den blir faktisk med til Stord også! Så får en sjekke ut når en kommer frem!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...