Jump to content

Riktig gamle og sjeldne patroner


C.E.A.

Recommended Posts

Jeg samlet hardt på gamle norske patroner inntil for 13-14år siden og er derfor stadig inne på denne tråden i håp om å mimre litt. Jeg blir alltid skuffet. Det er liksom hjemme-lagede villkatter og ting som er i normal handel som gjelder. Ser ingen som går skikkelig dypt inn i patronsamlingen. Der finne sikkert noen slike på Kammeret med de føler kanskje at de ikke passer inn blant 6,5-284 etc.

For å vise litt hva vi drev med den gang har jeg avfotografert noen gamle papirbilder.

 

DSC02831.jpg

Her er der endel skikkelig sjeldne patroner fra 1800tallet, mest norske men også endel utenlandske fra forsøkene som førte til Rem 1867 og div. Vi var jo villige til å betale endel for slike ting og der er flere patroner her som kostet 5000kr ja også mer , dengang.

 

DSC02839.jpg

Her noen norske pakker fra samme tid, 18Lødig Kammerlader, Rem. 12mm også løspatr., og 10,15 ulike typer

 

DSC02836.jpg

Her noen riktig gamle utenlandske patentpatroner, den til v. er en 16,5mm Dansk Voss Brandpatron 1834, Hoyem (vol.1) tar feil her og forveksler PSB 6 og PSB 7.

 

 

 

Håper dette kan trigge noen til å gå dypere inn og lengre tilbake i tid med samlingen sin og glede gamle avdankede samlere som meg og sikkert mange andre men ikke minst seg selv.

Om noen har spørsmål om det som er på bildene så kan jeg prøve å svare etter ringe evne, det meste sitter nok i bakhodet enda.

Link to comment
Share on other sites

Du seier noko der C.E.A, eg skulle gjerne gitt litt av venstrehånda mi, for å fått kloa i ein liten del av den samlinga du eingong hadde..

Desverre så er det økonomien som stopper meg. Her er endelig folk i området som har sjeldne patroner, ein som du har vært på besøk hos her lokalt blandt annet, men det er dei evinnelige pengene som rår...

 

Eg fekk ein flott ladning med gamle patroner av ein bruker her inne. Eg må sei at den donasjonen eg fekk av vedkommende, varma vel meir enn det meste.. Eg også liker gamle gode patroner, men dei vokser ikkje på trær lenger, og dei som har desse veit også å ta betaling for det...

 

Og eg set stor pris på din kompetanse om dette. Hadde vært veldig artig om du kunne tatt for deg eit par særemner av og til, og lagt ut bilder og info om gamle slagere, som me nyetablerte samlere har knapt høyrt om, endå mindre sett i live..:)

Link to comment
Share on other sites

Samler selv gamle haglepatroner men er jo kul umulig å få fatt i noe nytt ,særlig de gamle "Cristiania" patronene. Er medlem av SARA men er jo ikke kontakt å få med andre samlere som vil selge eller bytte bort noen godbiter. Har selv avetert i "Bulletin" 2 ganger uten å få respons. Jeg er sikkert ikke den mest utadvente og pågående selv men men lurer på om det er overhodet et samlermiljø i Norge som selger/bytter med hverandre ,eller sitter enhver på sin tue å vokter over helligdommen sin??

Har vært på samlemesse i Letohallen 2 ganger men der foregår det meste av handelen utstillere i mellom før dørene åpner for publikum.Og det er fakta- ikke bare en antagelse!

Eneste plassen jeg finner noe er hos en svært trivelig kar fra Sunndalsøra og et par stykker her på kammeret ,så litt videre kommer jeg da av og til

Men jeg vurderer å selge hele samlingen og finne på noe annet.

Det var litt frustrasjon ,men er noen svært intressante tråder du har C.E.A og jeg oppfordrer deg til flere slike tråder så andre også kan ta del i den viktige kulturhistorie det er. Har oppfordret deg før til å skrive bok om emnet hvis ikke er jeg redd all din kunnskap vil forsvinne med deg.

Link to comment
Share on other sites

Har du artiklene jeg skrev i Våpenjournalen tidlig på 90tallet om norske haglpatroner ?

Det beste er nok å søke hos andre enn samlerne, da kan man finne noen rosiner som man kanskje kan bytte med de som har holdt på lenge. Våpensamlere kan også være et tips, de har ofte litt patroner også

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...