Jump to content

Spørsmål rundt årets første harejakt


Bein

Recommended Posts

Hei.

 

Hadde mitt første slipp igår med min beagle på 20 mnd.

 

Fjoråret gikk med til skogstilvenning og noen få loser. I sommer har jeg fått 3-4 slipp i hegn, siste gangen var det full tenning og los i ca 1 time.

Bestemte meg da for ikke slippe mer i hegn og ventet heller på muligheten til å slippe i skogen.

 

Gårsdagens slipp endte uten los, men hun var helt klart aktiv og var mye ute å søkte i starten (hun løp ca 2 mil totalt), kun innom i ny og ne for å se om jeg var der enda :)

 

Men etter at jeg kom hjem og fikk tittet litt på sporloggene måtte jeg reflektere litt over hvordan ting gikk. Har en følelse at jeg muligens begikk noen feil underveis, og kunne godt tenkt meg kammerets eminente harejegere til å gi meg litt tilbakemelding på mine refleksjoner.

 

Vi startet med ca 1-2 timer mer eller mindre på samme plassen, dvs jeg flyttet meg veldig lite. Da hadde hun et godt søk, men virker som hun har en "mental" sperre på ca 100 meter. For hun var aldri lenger fra meg enn dette, lå for det meste på mellom 50 til 80 meter.

Feilen jeg tror jeg gjorde var at når vi ble utålmodige og ville prøve et annet sted, så koblet jeg henne ikke, men vi bare tuslet videre når hun så oss. Utifra loggen, ser det jo helt klart ut som at søket hennes snevret ekstremt inn etter at vi flyttet på oss :(

 

Så spørsmålene er :

 

max 100 meter søk, er dette - Dårlig - helt greit - bra - veldig bra ?

MÅ jeg koble når vi flytter oss til nytt terreng ?

Er hun lei mot slutten eller snevret søket inn fordi vi flyttet oss for mye (var ute i ca 5 timer) ?

Hvor lenge burde mann sitte i samme terreng før man prøver nye områder ?

Hadde ikke mulighet til å slippe før kl 14.00, hvor stor innvirkning har dette på mulighet for los ? ( Vet jo at morningen er best).

 

Noen andre råd og tips ?

 

Legger ved sporloggen! Jeg er gult spor og bikkja er hvit

normal_sporlog.jpg

 

På forhånd takk for alle svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Min beagle har et søk på opptil 5-600 m, men som regel ligger det

på en 250 m. Så sent på dagen kan det jo være ganske dårlig fot

og det kan vises på bikkja at det ser ut som ting er kjedelig og

går lei. Når jeg forflytter meg i terrenget så kaller jeg inn bikkja hvis den er på vei mot meg

og sier nå går vi. og da går den sammen med oss. Hvis den da underveis til neste sted

søker ut så setter jeg meg ned og sitter så lenge bikkja jobber. Hadde jeg vært deg

så hadde neste slipp blitt i grålysningen et sted du vet det er hare. Men helt ærlig

så synes jeg forlytningen her var i meste laget. Bedre å sitte stille og la bikkja jobbe seg trygg

og selvstendig. Vet jo ikke hvor mye grunnlag hunden din har :?: Ellers så

kan jeg anbefale http://www.beagle.no/, der er det mange erfarne beagleeiere :D

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Interessant, og et godt spørsmål! :D Jeg har ikke beagle, men petit basset. Som drivende hunder er de likevel sammenlignbare.

 

For det første, bikkja di er ung og urutinert, ingen grunn til panikk ennå! :D Jeg kobler ALLTID bikkja når jeg skal forflytte meg. På samme måte som at han aldri er løs fra kobbel når vi går en vanlig luftetur. Løs = ut på jakt.

 

Skal man forflytte seg og holde bikkja ut i søk, så må det gå LANGSOMT. Jeg beveger meg bare når bikkja ser meg, og stopper opp når han stikker ut. Da er bikkja trygg på hvor jeg er.

 

Så ja, jeg tror det er en sammenheng, bikkja tør ikke å stikke ut på søk når du beveger deg for fort, den vil vite hvor du er. Å slippe kl 14 er vel ikke det som gir best sjanser for en unghund å få ut hare, men umulig er det ikke. Morgen og kveld er best.

 

Et søk på 100 meter når du sitter i ro vil jeg si er et nokså snevert søk for en beagle, 50-80 meter er i minste laget. Mener jeg. Å slå ut 100 m til hver side når man går med bikkja er OK søk. Og bikkja kan selvfølgelig bli lei og sliten etter 5 timer i skauen uten å få ut noe.

 

Prøv igjen! :D

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor langt unna meg hunden er, men at han er ute mellom 20- 40 min vil jeg si er normalt for en støver, vil nesten si at det er ganske normalt for en beagle også uten at jeg har noe erfaring med det.

Jeg kobler ikke hunden når jeg forflytter meg i terenget. Når hunden kommer inn så går jeg noen hundre meter og venter til han har søktover et nytt område.

kobler kunn hunden hvis jeg skal flytte tereng.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...