Jump to content

H. Holland Hagle


spetz

Recommended Posts

Da kom jeg faktisk over ei Hanehagle som er ei orginal H.Holland Hagle. Men det har seg slik at jeg kan ikke noe om historie til hagla og hva som er spesielt med den. Det er jo viktig nå som jeg skal ta den med på hytta å ha den til pynt. Så hvis noen har noe tips om hvor jeg kan skaffe noe historie, informasjon og tips til vedlikehold så tar jeg imot det...

 

 

Bilder :

 

https://www.photoshop.com/user/lillegutt

 

 

Under H.Holland

Link to comment
Share on other sites

Fra bildene ser det ut som om du har en H. Holland hagle med damascenerløp og cap-lever rebounding hammers fra før 1876, produsert av H. Holland (Harris), som var forløperen til Holland & Holland (som Harris etablerte sammen med sin nevø Henry i 1876).

Harris Holland stemplet våpnene han solgte med H. Holland fra ca. 1835-1876.

 

Dersom den du har der ikke er blitt blånert i ettertid, og ikke har fått kortet ned løpene (vanligvis 32 tommer), så ville jeg vurdert å forsikre den, dersom den skal henge på hytta. Den er ikke verdt råmye, men du får noen tusen dollar for den, spesielt om den skiller seg litt ut. Ser ut som om den er dekorert litt mer enn det som var vanlig på den tiden. Er du heldig, har den en spesiell kjøpshistorie - eller kan være tidlig i en ny serie.

 

Går helt fint å sende bilder til H&H via nettet.

Link to comment
Share on other sites

Flott våpen dette synd den har damaskløp, jeg skyter litt med gamle hanehagler selv artig og nostalgisk å bruke slike på jakt da :)

Har noen gamle ss hanehagler og Rolling Block som jeg vurdere og kvitte meg med vist noen er interessert i slike våpen.

 

Tjohei, Hva er damaskløp?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med H&H. De vil antakelig kunne hjelpe deg med litt historikk rundt våpenet også.

Det er for øvrig slett ikke sikkert at det er uforsvarlig å skyte med våpenet selv om det har damaskløp. En bekjent i Danmark bruker et tilsvarende våpen på et par årlige klappjakter etter at han fikk våpenet sjekket av en kompetent børsemaker.

 

@Thomasnb: Jeg synes jeg drar kjensel på avataren din :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...