Jump to content

Hjelp av rifle valg


sigvald

Recommended Posts

Velkommen til forumet!

 

Dette er det vanligste spørsmålet på forumet :) Bruk søkefunksjonen så finner du mange svar. Det finnes like mange meninger som det finnes brukere på kammeret på akuratt dette spørsmålet.

 

Først bør du bestemme deg for kaliber. De alternativene du bør se på er de "tre store"

6.5x55, 308win og 3006. Personlig heller jeg mot 6.5x55. Du bør også vurdere 223 remington, men du kan ikke jakte noe større enn rådyr med den patronen. Velger du 6.5x55 bør du holde deg til europeiske våpen.

 

De fleste rifler duger. Finn en du synes er fin. De mest populære er kanskje, Sauer, Blaser (utenfor ditt budsjett), Remington, Winchester, Tikka, Howa, Ruger, CZ.

 

Optikk er viktig. Legg minst 30% av budsjettet på optikk og montasje. Du bør også vurdere å kjøpe brukt.

Link to comment
Share on other sites

Hallais!

Som meget fornøyd eier av Tikka vil jeg anbefale denne på det sterkeste. Jaktdepotet har gode priser på både T3 stainless og Hunter.

Sluttstykket glir kanskje lettest i verden og avtrekket er en eneste stor orgasme hver gang. Fantastisk:-) Når det kommer til kaliber, prøv selv! Få prøvd flest mulig på skytebanen, hør deg litt rundt før du kjøper/velger. Du MÅ ikke på død og liv skaffe deg et av de tre "vanlige" kaliberne.

Og når det kommer til 223, skjønner jeg nesten ikke hvorfor denne eksisterer lenger i det hele tatt, når det finnes 22-250. Flatere kulebane skal du lete lenge etter, men som sagt, du kan bare skyte rådyr eller lavere.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

eineste eg kan ambefale e tikka, siden de er de eineste eg har hatt, og er nesten berre de dei eg jakter og skyter med har. utruleg gode og presise våpen rett utav eska. :)

 

IvoRei! du skjønner ikkje korfor 223 eksisterer lengre når de, når de fins 22-250?

for de første er de mykje meir ferdig rulla ammo å velge i til 223.

billigere ammo, for dei som ikkje lader sjøl

løps slitasjen på 22-250 er MYKJE større enn på 223, noe som ikkje er bra vist ein skal bruke våpenet til trening, kjedeleg å bytte løp etter 1000-1500 skudd.

men for all del, 22-250 e jo eit snadder kaliber for litt kråkejakt og den slags :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...