Jump to content

Halesår på hund


HyprJinta

Recommended Posts

Halesår kan være litt skummelt.

Keira er ei glad jente og har ei stund hatt lite hår ytterst på halen, og har fulgt med på dette så det ikke har blitt sår.

Meen, all logringa gjorde det til et lite sår nå når ho ble slipt på jakt.

 

Kontakta veterinæren for å være føre var, og får bekskjed om å plastre den. Men, hvordan i alle dager får man plastret/bandasjert ytterst på haletippen?

 

Spurte om blåspray var et alternativ, si den såret er overfladisk og rent, men den ene veterinæren mente ikke det - fordi såret må tørke og gro.

Etter min erfaring er det da det blåsprayen gjør...!?

Link to comment
Share on other sites

Noen harehunder slår veldig med halen, både i fot og los. For flere hunder kan dette gå så hardt utover halen at hår faller av og halen kan i enkelte tilfeller bli blodig (på noen bikkjer spruter nesten blodet).

Ikke lett å forhindre dette, men sett på noe mens du er på skogen å la luften komme til så mye som mulig når du ikke er på skogen! :)

Link to comment
Share on other sites

"Snogg soft1" er ett limfritt plaster som for øyeblikket ligger i en rotdunge ved siden av pcen min. Fattern har lenge brukt "det samme" til kutt på fingre. Fantastisk stoff, som kun kleber seg til seg selv. Lenge vært å få tak i for bruk på såre spener hos kyr, men første gang jeg har sett det for bruk på folk... Vil tro det kan funke bra på en sår hale også, uten å irritere såret.

Grønn lita eske, vet desverre ikke hvor det fås kjøpt!!

Link to comment
Share on other sites

"Snogg soft1" er ett limfritt plaster som for øyeblikket ligger i en rotdunge ved siden av pcen min. Fattern har lenge brukt "det samme" til kutt på fingre. Fantastisk stoff, som kun kleber seg til seg selv. Lenge vært å få tak i for bruk på såre spener hos kyr, men første gang jeg har sett det for bruk på folk... Vil tro det kan funke bra på en sår hale også, uten å irritere såret.

Grønn lita eske, vet desverre ikke hvor det fås kjøpt!!

Hmm, hadde du klart å funnet ut noe om hvor du har fått tak i det? :-)

Høres ut som passende i dette tilfellet.

 

 

At halen blir sår under jakt må jeg bare leve med, men ho logrer mye hjemme også, og logrer borti alt - og ho har slått opp igjen såret en del ganger siden fredag...

Link to comment
Share on other sites

Snakk med veterinær som driver mye med hest, de bruker det plasteret en del.

Hvertfall der jeg har fått tak i. Men er relativt dikker på at du får det på apoteket også.

 

Ellers kan også 2 lag med damestrømper og tape eller strips brukes. NB du kan tape/stripse rimelig hardt, uten at det går ut over blodtilførselen i halen til en hund, men fst strømpa langt inne ved roten.

 

Lykke til md den logrende bikkja di :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...