Jump to content

Alt av Victorinox info ønskes!


Trond123

Recommended Posts

Hei alle sammen

 

Det er gøy å se at det diskuteres kniver her og siden jeg er ny her på Kammeret

så håper jeg at det kan finnes noen ekstra intereserte samlere her.

 

Ønsker gjerne å komme i kontakt med med personer med viten om Victorinox, jeg vet at de er kanskje ikke så mange men de som er kan vite noe som er av interesse. Alt behøver ikke å være så avansert.

 

F.eks

hadde vært ok å vite om noen norske militær styrker brukte knivene fra Ibach før SwissTool sin tid?

Eldre tidskrifter eller kniv magasin med tester eller annonser?

Historier?

Spesielle sølvsmeder som laget skjefteplater?

Alt av slike ting er morro og kan gi ett litt bedre bilde av historien her i landet, så send gjerne en melding her i forum til meg,

Ting som datoer osv er veldig interessant.

Er veldig glad om noen har litt å tilføye,

 

Vennlig hilsen

Trond

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

 

Siden det er få interesserte så kan jeg informere om en ny kniv som lages av Victorinox for Nederlands forsvar,

fra før har det vært brukt en 93mm med Alox skjefteplater, temmelig lik den som lenge var brukt i Sveits.

Så i 1993 kom det en 111mm med liner-lock(opphavet til Victorinox knivene med denne lås) til Nederlands forsvar.

I år er det bestemt at det skal lages enda en ny til Nederland og denne kan bli veldig spesiell. Har ikke noe bilde enda men den skal ha 2 blader for en hånds åpner hvor det ene er en beltkutter. Begge blader skal ha lås, så det kan bli spennende å se hvordan de skal gjøre dette! De andre funksjonene på kniven blir nok lignende den nye Soldat kniven i Sveits.

 

I det siste så har jeg testet ut en nøkkel til SwissTool som kalles Ratchet og denne kan anbefales de fleste kjenner nok den vanlige nøkkelen for bits som kommer med SwissTool Plus. Spirit Plus har den Ratchet nøkkelen som jeg har testet litt.

Veldig morro når man kan skredder sy til eget bruk.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Det er også noen linker som jeg gjerne vil informere litt nærmere om:

http://www.sakwiki.com/tiki-index.php

Målet er å skape en resurs for samlere og interesserte personer verden rundt, kjenner noen av de som legger ut info der og har selv levert noen bilder, ta en titt!

 

 

 

Secret Order of Swiss Army Knives

http://www.sosakonline.com/index.php?op ... e&Itemid=1

Hver måned legges det ut noen artikkler om SAK relaterte ting og du kan også søke her for å finne informasjoner du er ute etter + se fabrikk kniver eller modifiserte kniver til salgs

 

+B SwissBianco eller Roger Remund emigrerte til USA fra Sveits og har bakgrunn fra våpen industrien og politi i Sveits. Han lager også spesielle kniver fra overskuddsdeler som settes sammen på Victorinox fabrikken, dette kan være kniver som ikke lages lengre osv, ta en titt på siden hans

http://www.swissbianco.com/

Se spesielt News Letter

Link to comment
Share on other sites

Om Victorinox her i Norge

 

 

Hjemmesiden min er noe som jeg har laget for å vise litt om mangfoldet fra Ibach, utvalget av lommekniver er sparsomt her i landet så jeg synes det er ok å fortelle litt om modellene,

http://www.123hjemmeside.no/Victorinox/22371026

Heldigvis har vi internet så folk kan finne det de vil ha, alikevel er det ok å kunne ha et utvalg også her i Norge.

 

Uheldig vis flyter det over med billige etterligninger fra andre deler av verden som mange kjøper. Om du ser på prisene på en orginal fra Vic så kan du få en Spartan for 200kr og oppover, så det lønner seg nok å betale det fremfor å kjøpe en til 20kr for holdbarheten osv på etterligningene er elendig for å si det mildt.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...