Jump to content

trening av blodspor


bella

Recommended Posts

Hei folkens!

Beste trikset jeg brukte da jeg startet valpen på blodspor var å fryse noe blod i isbitposer. Disse fikk valpen noen dager i uken i fôret mens det ble bløtlagt. Etter det er blod og mat veldig godt assosiert. Brukte rene blodspor fra 3 meter og oppover den første tiden, helt ferske spor med matskål med fôr i enden. Blodspor var fra da veldig gøy for hunden!

Link to comment
Share on other sites

Anbefalar mat på sporet viss hunden er matglad. Viss hunden ikkje er matglad, kan du "svelta" han litt før de går sporet. Eller bruk favoritt-leikene til hunden (som hunden då ikkje må ha tilgang til vanlegvis) ball, kong, fille...

 

(Har alltid tenkt at ein katt/anna vilt i uyløysbart bur ved sporslutt måtte vera max. Men har aldri prøvd det. Kanskje ikkje lovleg heller. Har nokon prøvd noko liknande?)

Link to comment
Share on other sites

Her er det mange gode tips...

 

Jeg har nå trena i hele sommer og fikk hunden godkjent på blodspor i går, så noe må jeg vel ha gjort riktig.

Prøvde med noen godbiter i sporet noen ganger.. Hunden likte det og tror han ble tent, men han mista kanskje litt tanken på sporet når han sto og jafsa i seg.. Men det gikk bra.

Men det viktigste er nok belønninga i enden på sporet. Siste uka med intensiv trening fikk han både røkte kjøttpølser, elgkarbonader og roastbiff som belønning... Og skal si han var ivrig på å gå sporet på slutten..

Men det som må til er MYE trening slik at hunden skjønner hva han skal og at DU greier å lese når hunden "vimser" og har mista sporet.

Ofte når hunden går av sporet så går han 5-20 m av sporet, for så å stoppe og kikke på deg. Det er ofte et "godt" tegn på at han er på villspor.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...