Jump to content

Hvordan stiler det seg med skudd fra hagle over bil på vei??


Laikajeger

Recommended Posts

Vet ikke om dette er rette stede eller om det burde tas opp men moderator kan sikkert fjerne/flytte det vis det trengs....

 

Slik er hendelsen: Har vært innerst i en bom vei som står oppe og betalt avgift. På tur ut igjen kommer jeg på ei rett streke med ei avkjøring på der komer det en jeger og stiller seg, da jeg har igjen 40-60meter går han tilbake over veien og da på ca 30meter ifra ser jeg en fugel komme flynes over foran biler (10m ca til vers) og vedkomende skyter på skrå rett over bilen. Dvs fra venstre til høyre side av veien. Kjørte veldig pent fordi han kunne hatt med seg hund og er ikke så god sikt på sidene.

Skal jo ta med det at jeg tente ganske tvert å hogg på bremsen å lurte på hva i svarte**** han drev med. Fikk jo så klart beskjed at han var på jakt på privat område han leide og kunne gjøre hva han ville!! Svarte at det å skyte på folk nermest kunne han spare seg for og neste gang dette skjer så blir det store konsikvenser og at det er ikke rart at jegere blir uglesett da folk gjør det på denne måten. Da kokte det så mye i knotten så jeg bare dro..

 

Det store spørsmålet da: Er dette ulovlig?

Noen synspunkter?

 

Hadde hund i bilen å han spratt opp da det smalt godt og jeg så jo inn i pipa på hagla da han hov opp.

Tok bilde av vedkomende med mobil og ser da hvem det er men kommer vel ikke lengere en ord mot ord....

Hvis vedkomende er medlem her så sender du meg en pm og vi kan diskutere dette for slik synes jeg er unødvendig oppførsel av en mann mellom 50 og 65 år.

Link to comment
Share on other sites

Om dette er en vei som er åpen for almen trafikk, noe jeg regner med det er siden det er en avgift der så mener jeg dette klart kommer inn under forbudet med skyting over vei.

At du i tillegg kommer kjørende og han mer eller mindre skyter over bilen din høres helt vilt ut. Dette er en av de tinga som ødelegger for oss jegere ifht resten av samfunnet.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om han skjøt i sikker retning eller ikke. Dette vil det være utrolig vanskelig å kommentere her all den tid det kun var du og skytteren som var til stede. Vi har heller ikke hørt skytterens uttalelse om hvordan han oppfattet situasjonen. Det kan godt hende at han syntes det var fullt forsvarlig og at han mente våpenet hele tiden pekte i sikker retning. Det finnes ikke noe i regelverket som sier at det ikke skal skytes i nærheten av forbipasserende folk og biler. All den tid jakta foregikk på et privat terreng og ved en privat vei er det heller ikke ulovlig å skyte over veien. Forbud mot jakt på og over vei gjelder kun offentlige veier. At dere begge kanskje hadde tjent på å roe dere litt ned og snakke til hverandre på en rolig måte. Det er utrolig sjelden man oppnår noe gjennom munnhuggeri, uten at jeg beskylder trådstarter for noe som helst her.

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt hende at han syntes det var fullt forsvarlig og at han mente våpenet hele tiden pekte i sikker retning. Det finnes ikke noe i regelverket som sier at det ikke skal skytes i nærheten av forbipasserende folk og biler. All den tid jakta foregikk på et privat terreng og ved en privat vei er det heller ikke ulovlig å skyte over veien. Forbud mot jakt på og over vei gjelder kun offentlige veier. At dere begge kanskje hadde tjent på å roe dere litt ned og snakke til hverandre på en rolig måte. Det er utrolig sjelden man oppnår noe gjennom munnhuggeri, uten at jeg beskylder trådstarter for noe som helst her.

 

Kan godt stemme det men er ikke privat vei med avgift som ikke er stengt offentlig vei?? Fikk den beskjeden av onkel blå +5000kr i bot på snø skuter.Kjøring på offentlig vei sto det på bota.

 

Det er jo derfor jeg satte meg i bilen å dro for jeg vet med meg selv at da det begyner å koke blir/er jeg som regel for sint til å holde meg sakelig. Men står jo nederst i innleget en oppfordring til motsatte part.

Skal finne ut hvem som egentlig eier området å prate med dem.

Link to comment
Share on other sites

ved en privat vei er det heller ikke ulovlig å skyte over veien. Forbud mot jakt på og over vei gjelder kun offentlige veier.

 

Definisjonen på offentlig vei har vært oppe før og da dette er en vei som er åpen for almenheten mot betaling av bomavgift

er dette definert som offentlig vei selv om den er privat eid.

Jeg finner bare ikke igjen dette på DN sine sider.

 

Mulig jeg husker feil.

Link to comment
Share on other sites

Her er det et meget enkelt svar.

Trekker du en linje mellom skuldrene på jegeren og ut til hver side, så har du en grei definisjon på foran og bak jegeren.

Dersom du befant deg foran denne linjen, og på vei i den retningen jegeren skjøt, så skulle vedkommende aldri avfyrt våpenet - helt uavhengig av om det var privat terreng eller ei.

 

Slik du beskriver situasjonen:

 

1. Skudd på tvers av veien.

2. I retning mot og over bilen.

3. Med våpen som bringes opp slik at løpet på et tidspunkt pekte mot bilen. "...og jeg så jo inn i pipa på hagla da han hov opp."

 

Så er det det ulovlig det jegeren gjorde. Her blir det ord mot ord - men slike jegere har vi lite bruk for. Om den som var i bilen ikke selv var jeger, men en eitrende forbanna familiefar med unger i baksetet, så ville slikt vært til skade for alle jegere.

Link to comment
Share on other sites

Offentlig vei er pr. vegloven en vei som vedlikeholdes av det offentlige og er åpen for alminnelig ferdsel.

 

Jeg får en følelse av at jegeren i dette tilfellet har oppført seg uhøflig og kanskje utilbørlig, men det blir litt meningsløst å lete etter en lov han kan ha brutt bare fordi man ikke liker oppførselen hans. Dersom han faktisk oppførte seg uforsvarlig får man ta ham for det.

Link to comment
Share on other sites

Muflon: Takk det er dette jeg å mener.

 

Da selve skudde smalt så var det jo sikkert god klaring mellom bil og fugel i følge jegeren men det jeg mener er at det er ikke jegersikk å skyte i rettningen av folk. Hadde vedkomende stått på motsat side og skutt utover myra der så hadde det vert helt greit for da er det forsvalig og bil/vei blir bak/siden av jeger.

 

Jeg får en følelse av at jegeren i dette tilfellet har oppført seg uhøflig og kanskje utilbørlig, men det blir litt meningsløst å lete etter en lov han kan ha brutt bare fordi man ikke liker oppførselen hans. Dersom han faktisk oppførte seg uforsvarlig får man ta ham for det.

Ville egentlig ikke utdype dette så mye men har snaket med en av grunneierne å dette skal vi til bunn i fikk jeg beskjed om.

Får se va som skjer etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Har nå hvert på tur med 2stk grunneiere å vedkomende, det har vel gått over all forventnig.

Snaka med vedkomende over en kopp kaffe begge fikk sagt hvordan vi opplevde situasjon og var vel ikke akurat enige så da foreslo jeg at vi reiste til der det skjedde å han satt i bilen mens jeg sto på plassen hans og da var han plutselig enig i at det var ganske provoserende det han hadde gjort. :D Var enig å i at det ikke skal løfte våpen med munnig i rettnig av personer mer. Da bled jeg egentlig ganske glad og sa at det beste en kan gjør er å innrøme en feil og rette det opp igjen så mann lærer av det å det står det god respekt av, men slike ting med våpen skal ikke skje.Dette setter hele jegerstan i norge i veldig dårlig lys. Han sa at det ga han en sikelig tankevekker og kunne ikke si noe annet en han var enig.

 

Grunneierne har tatt tilbake jaktkort for sesongen og vil vurdere om han får noen gang jakte der igjen. Di vil ha et møte med resten av grunneierne å diskutere om di skal ta saken videre.

Sa til dem at jeg personlig er ikke ute etter å straffe noen som har "tatt av seg hatten" å stått for det den har gjort, men det har vist vært flere slike episoder så vi får se.

 

Jeg er glad for å fått letta på trykket på en rolig måte å blitt hørt :D

Mye en skal komme borti gitt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...