Jump to content

Sauer 202 Wolverine


Ilatad

Recommended Posts

Hei

 

Har gått en stund nå å siklet litt på en Sauer 202 Wolverine, men det er et par ting jeg lurer på... Først må jeg vel fortelle hva jeg skal bruke rifla til ;)

 

Den skal brukes til jakt på hovedsaklig elg og rådyr, men forhåpentligvis blir den bruk til rev, bever, grevling etc. (og andre dyr jeg finner på at jeg vil jakte på)

i tillegg tenkte ser jeg for meg å ha et 6,5x55 løp til trening og kanskje jaktfelt (hvis den ikke blir for tung?)

 

1. Kan det være lurt å velge et annet cal. enn 6,5x55 og heller kjøpe 200 STR løp i 6,5 (mtp pris)?

 

2. Wolverine er leveres ikke i så veldig mange "mellomstore" cal. 6,5x55, .308 Win.,

.300 Win.Mag. er vel de tre største noe som er litt ugunstig fordi jeg også ønsker litt større cal. enn 6,5 men ikke .308 eller .300 Win Mag. Bør jeg da velge en annen rifle eller er det like greit å velge 6,5x55 og heller kjøpe løp i et større cal.? (det er jo tross alt Wolverine jeg har lyst på) ;)

 

3. Wolverine er vel kanskje ikke ideell til formålet mitt, men av en eller annen grunn sier magen min at denne MÅ jeg ha :roll: er det noen som har testet den til formålet mitt?

 

4. Andre ting jeg må/bør tenke på? fordeler/bakdeler iforhold til andre Sauer modeller?

 

5. Eventuelt tips til elg cal.?

Link to comment
Share on other sites

Med forbehold om at Wolverine er den nye jaktmatch rifla.

 

1. Har et 200 løp i min 202 Jaktmatch. Måtte slipe litt i forskjeftet for å få plass til 21mm profil. Leddet hvor skruen går inne i forskjeftet måtte også pusses ned. 200 løp koster ca 3000 kontra 6-8000 for jaktløp. Du må vel regne med litt kostnad for å kutte og krone opp igjen 200 løpet.

2. Det er vel strengt tatt ingen dyr i Norge du trenger mer enn 6.5x55. Velger du 308 så har du jo enda mer å gå på. Dessuten leveres den rene Match utgaven med 300 winmag. Da kan du sikkert bare kjøpe det løpet i tillegg, vis du trenger.

3. Magefølelsen bør følges :)

4. Det står på hjemmesida at det er 700 grams avtrekk. På jaktfelt må du ha 1000 gram.

5. Det ble jakta elg med 22lr under krigen, så 6.5x55 og 308win bør felle en elg i dag.....

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Når det gjelder 6,5 og elg er jeg ikke i tvil om at det er bra nokk, men har allikevel lyst på noe litt større.. bare for moroskyld ;) men sett fra en annen side så kan jeg jo kjøpe rifla i 6,5x55 og kjøpe løp i et annet cal. senere. Jeg regner med at jeg kan kjøpe hvilket som helst cal. uavhengig om det er laget for wolverine eller ikke? (8x57IS høres jo litt spennende ut da)

Avtrekket er vel justerbart så det bør vel ikke være noe problem?

Link to comment
Share on other sites

Wolverine leveres i 3 utgaver.

 

Varmint, 650/19 mm.

Jaktmatch, 600/17 mm.

Match, 670/21 mm.

 

Som målene antyder er det pipeprofil.

 

300 min mag har om mulig litt annen pipeprofil.

 

:oops:

For en som ikke har peiling (slik som meg) skjønte ikke noe av dette..

Du må jo skjønne det Hansen at jeg må få alt med teskje

:oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Må si jeg liker stokken på denne riflen, den ser rett og slett behagelig ut.

 

Må si at jeg har lyst på en. Valget hadde vært så mye enklere dersom DFS hadde fått ut fingern og fått .223 tilgjengelig. Da hadde det blitt en STR umiddelbart, men siden det ikke ser ut til å skje med det første, så ser dette ut som et meget godt alternativ.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Har en Wolverine i 25-06.

Er meget fornøyd med rifla, den har en stokk som er meget behagelig å skyte med.

Avtrekket er meget bra og presisjonen er upåklagelig, selv med gammel Remington jaktammunisjon.

 

Vurderer å supplere med et matchende (tykt flutet) løp i kaliber brukende for storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...