Jump to content

Cz 452 style eller varmint?? To-fot problem, demper???


tor-egil87

Recommended Posts

Skal kjøpe meg en salong og hadde mest lyst på en syntet med varmint løp, tofot og demper slik at den blir litt "tactiCooL" men fortsatt ikke så veldig dyr..

 

Har selvfølgelig leitet og googlet en del, men nå har jeg gitt opp og tror tiden var inne for å ha lov til å spørre..

 

Vil det ha mye å si på presisjon på 100-150 m å velge Style fremfor Varmint? Og får man kanskje byttet stokk fra butikker? Altså Style Synt stokken på varmint løp?

Og hvis ikke, er det non andre rifler i lik pris- og presisjons-/driftmessig-klasse med Varmint og syntet look, helst bolt siden dette ser penest ut..

Også er det dette problemet med tofot på noen stokker, har sett noen har problemer med det, og det er jo surt det, men man må vel kunne fikse det på en måte? Hva gjør man isåfall da?

Og så demperen, man kan vel fint kjøpe seg en demper som passer 6,5'en min og bruke den med godt resultat på salongen også? Noen problemer rundt dette og kanskje?

 

Nb. Jeg er ikke allverdens fingernem, så stokker og annet må helst passe og ikke trenge at jeg skal justere og frese til alt mulig rart. Jeg er rett og slett bare ute etter ei rifle med litt sniperlook, god presisjon til plinking på hytta og gården og en og anna fuglejakt..

 

 

Takk til deg som er grei og svarer uansett om det er fornuftig eller ikke :)

Link to comment
Share on other sites

Har en 452 style, og min går ihvertfall knakende godt på 100m når jeg skyter med tofot ( så sant det er vindstille...). Kråka skal heller ikke føle seg trygg hvis den lander på 120-130m i vindstille vær (Bruker en bra kikkert med klikk til å stole på, og har klikktabellen tilgjengelig. Da er problemet å ha kontroll på avstanden...)

Har en mistanke om at det er minst like stor presisjonsforskjell mellom forskjellige våpen som det er mellom varmint/style. Uansett modell vil det lønne seg å få tunet litt avtrekk for å få best mulig presisjon.

Style'n min har ikke frittliggende løp (har en skjefteskrue midt mellom kammer og enden på forskjeftet), mens jeg tror Varmint har frittliggende løp. I så fall er det ikke helt problemfritt å skifte mellom stokkene. Syntetstokken på Style'n er helt OK, men selvsagt alt for lav for en normal kikkertmontasje. Har 44mm objektiv i originale CZ montasjer, og bruker en passende bit av et liggeunderlag+tape for å få passe høyde. Kan nok gjøres mer elegant om du vil legge noen kroner i det.

Når det gjelder lyddemper så hadde jeg ikke villet klaske en stor demper for storviltkaliber på salongen. 22lr dempere er billige (de fleste har vel plast innmat?), varer evig, er mye mindre, og 22lren blir likevel helt stille med sub-ammo.

 

ME

Link to comment
Share on other sites

man kan vel fint kjøpe seg en demper som passer 6,5'en min og bruke den med godt resultat på salongen også?

Jeg bruker demperen fra 6.5en til .22LR også, og på .223en, av ren gjerrighet, ingen vits å ha to dempere, kan bare bruke en om gangen likevel. Det blir minst like stille som de dedikerte .22LR demperene jeg har hatt tidligere.

Det er en BR Reflex T8.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar, har fått noen tilbud på Style nå, så får se hva jeg bestemmer meg for, går hvertfall for en demper, ser bedre ut også :)

 

Fant også en Cz Silhouette modell i syntet på Cz sin nettside, kan ikke betegnelsen på disse våpnene men den hadde hvertfall ett litt tykkere mer varmint lignende løp, noen som har noe erfaring med denne?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...