Jump to content

Hvor lenge holder ett løp?


300en

Recommended Posts

Hei.

 

Er det noen som har tall for hvor mange skudd ett løp i 300winmag tåler? Sånn ca? Når jeg prater med folk så sier en at det ikke tåler mer enn 500 skudd. En annen sier at det tåler hvertfall 10000 skudd! Sistnevnte er jeg nok litt i tvil på, men må da tåle mer enn 500 skudd? Det kan jo væra forskjell fra våpen til våpen da..

Link to comment
Share on other sites

Antallet skudd er selvfølgelig avgjørende, men vil påstå at pusserutiner også spiller inn på løps-levetiden.

Vil også påpeke viktigheten av ikke å varmskyte løpet. 300winM er en ganske så hissig krabat, så det å "peise" avgårde 20-30 skudd i en fei er, for å si det mildt, ikke noe særlig lurt med tanke på levetiden på løpet.

Om jeg kan komme med ett tips: ta med deg olje og pusseutstyr på banen. Straks etter avsluttet skyting sauser du inn løpet med olje, lar dette være i løpet til du kommer hjem for da og ta den grundige pussen.

Som nevnt tidligere, stort over 1000-1500 skudd, med bibehold av presisjon, bør en vel ikke forvente.

Men drit i pussing, og varmskyt løpet, så er det godt mulig du "knekker" det på 500 skudd!

Link to comment
Share on other sites

Hos Magne Landrø sier di at ett Sauer match løp alltid skal kunne holde ca 5000 skudd selv med mye 900m/sek ladninger. Ut fra det vil jeg nok anta at ett 300win mag løp i alle fall skal holde halvparten av det selv med harde ladninger. Pass på og puss løpet godt og ofte så forlenger du levetiden og holder på pressisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Vel, nå blir jo dette litt synsing, men jeg betviler meget sterkt at ei 300WM pipe holder 2500 skudd med presisjonen i behold - uansett pipemerke,

jeg har vel og merke ei Remingtonpipe og denne har gått fra en 12-13mm @100 meter til en 18-20mm iløpet av 1500 skudd og da har jeg passa godt på den!

 

Uansett, om børsa skal brukes bare til jakt så holder det nok over 2000 skudd, men 10000 er like sannsynlig som at det kommer til å regne oppover :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er jo flink til å pusse etter jeg har skøti og skyter aldri mange skudd i slengen. Maks 10 før jeg tar ei pause, men da går det litt tid mellom hvert skudd. Begynner å kaste ganske fort da løpet blir temmelig fort varmt.

 

Men det er jo store forskjeller på løpene og da. Folk i skytterlaget har jo bytta løp daa de såvidt har passert 3000 skudd i 200str`n for den bare kaster da. 200str`n min har vel passert 10000skudd snart og den skyter høl i høl ennå! Men hvem vet. kanskje neste pipe holder bare 3000skudd.. hehe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...