Jump to content

Forbedret syn....


Tommy Tikka

Recommended Posts

Det er mye snakk om skumringsegenskaper på div. opptikk.

Men de 2 siste måneden har jeg spist blåbær hver dag når jeg har husket det.

Hvor mye har blåbær å si for "nattsynet" ??

Jeg har også hørt at Gulrotspising hjelper på nattsynet....

Jeg vet at engelske flygere spiste det under 2 V.K. for å forbedre nattsynet....

Men kanskje det utjevner forskjellen mellom en Kahles og zeiss kikkert ?

Synspunkter mottas med takk...

Link to comment
Share on other sites

Det er et kjemikalie i blåbær, tranebær og krekling. JEg har glemt navnet, men det inngår i syntesen som brukes av stavene i øyet for å omsette lys til nervesignaler.

Slik kroppen ofte virker når den tilføres kjemikalier over tid, er ofte at den reduserer egen produksjon av det aktuelle stoffet. HEr er det et kortlivet stoff, og kroppen vil kunne produsere det raskt om nødvendig, og stanse raskt om det ikke trengs.

JEg kan ha lyst til å gjette at en større dose blåbær rett før en går ut kan redusere tiden det tar før en får nattsyn, da en ikk etrenger å vente til egen produksjon kommer igang?

 

Britiske og israelske piloter har spist det, andre "commandos", og jegere i århundrer - for århundrer siden visste de ikke om sammenhengen mellom kjemikaliene i blåbær og øyets kjemi så de må evt. ha basert seg på tilfeldig overtro, eller erfaring?

 

Det påstås altså å styrke nattsynet, og å for å forkorte overgangen til nattsyn. Dette påstås bla. av en ufattelig mengde helsekost-selgere og produsenter. Alt kurer de med blåbær. Det er et under at vi overlever uten...

 

Kjemikaliet er stabilt bare i noen timer i kroppen så evt. effekten varer uansett bare en kveld. Dette er både kjemikere, helsekostfanatikere(delvis) og piloter og kjerringrådbaserte jegere (men har de hald? mye viktigere)

Både norske og utenlandske jaktblad har testet dette og konkluderer stort sett med at det ikke virker..

Testene som entydig viser at det virker er stort sett presentert av helsekostbransjen.

 

At blåbær er sunt (bla. stappfult av antioksidanter) er det uansett ingen tvil om, når det i tillegg er godt så er det jo bare å ha i seg.

 

K

 

Spesielt interesserte kan jo skaffe seg denne artikkelen/presntasjonen

 

 

 

 

 

 

 

4-3

 

Title / Titre : Blueberries and Health : What about antioxidants?

 

Author(s) / Auteurs : W Kalt*, SAE Fillmore, JE McDonald, M Vinqvist-Tymchuk, F Tremblay, PE Milbury

 

Address / Adresse : Agriculture and Agri-Food Canada, Atlantic Food and Horticulture Reseach Centre, 32 Main Street Kentville, Nova Scotia B4N 1J5

 

Email of corresponding author / Courriel de l’auteur-ressource : kaltw@agr.gc.ca

 

Abstract / Résumé : Interest in the health-promoting properties of blueberries has grown tremendously in the past decade among researchers, industry stake-holders and consumers. While blueberries have been promoted as good sources of dietary antioxidants because of their high phenolic flavonoid content, recent research indicates that the in vivo significance of the antioxidant capacity of flavonoids is unclear. Indeed with respect to food health claims, the long-term benefits of fruit and vegetable antioxidant consumption would be very difficult to demonstrate.

 

Blueberries and related Vaccinium species possess some bioactivities that appear to be unrelated to their antioxidant properties. For example, the benefits of Vaccinium sp. in urinary tract health is due to the specific structure, but not the antioxidant activity, of their proanthocyanidins. The ways in which blueberries protect the brain in models of aging, stress and disease, may be only partially, or not at all, due to their antioxidant properties. The effect of blueberries in possibly protecting and improving vision is also not likely due to antioxidant effects.

 

This presentation will provide an overview of the evolution of recent flavonoid research, from the perspective of blueberries. Results from our recent studies examining blueberry flavonoid bioavailability and bioactivity, as well as results from a human clinical trial involving blueberry consumption and vision improvements, will be presented and discussed.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...