Jump to content

Amerikansk modell for storviltjakt


kvernga

Recommended Posts

Jeg bodde og jaktet i Wisconsin et år, og nå som jeg har jaktet en del år i Norge også ønsker jeg bare å dele litt av "den amerikanske modellen". Modellen er muligens vanskelig å gjennomføre i Norge, men den har noen gode sider.

 

Her er sesongen for White-tailed Deer:

 

Bow - Sept. 12 - Nov. 19 and Nov. 30 - Jan. 3, 2010

Gun - Nov. 21 - Nov. 29

Muzzleloader - Nov. 30 - Dec. 9

 

Det fine for meg som en "ren rifle" jeger, var at jakttidene la opp til at man utforsket flere jaktformer. Jeg hadde aldri vurdert å jakte med Bue og Muzzleloader(enkeltskuddrifle), men en slik sesong ga intensiver til å oppleve andre former for jakt. Selvsagt ble jeg ikke skuffet. Jeg lærte mer om dyr, jaktformer og jakt generelt enn hva jeg ville gjort med bare riflejakt. Det var rett og slett veldig gøy.

 

Det er sikkert mange meninger om både beskatning, jakttider, enkeltskuddrifler og buejakt, men jeg hadde iallefall en veldig fin opplevelse. :D

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet jmonsen

Det er korrekt. På den ene siden er det lettere å få mulighet til å jakte storvilt, men det er negative sider ved dette over disk salget.

 

I mitt innlegg ser jeg bare på de positive sidene med en oppdelt sesong som skaper incentiver for ulik type jakt. Jeg er overbevist om at buejakt med norske regler og norsk mentalitet ville beriket mange jegeres jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...