kvernga Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 Jeg bodde og jaktet i Wisconsin et år, og nå som jeg har jaktet en del år i Norge også ønsker jeg bare å dele litt av "den amerikanske modellen". Modellen er muligens vanskelig å gjennomføre i Norge, men den har noen gode sider. Her er sesongen for White-tailed Deer: Bow - Sept. 12 - Nov. 19 and Nov. 30 - Jan. 3, 2010 Gun - Nov. 21 - Nov. 29 Muzzleloader - Nov. 30 - Dec. 9 Det fine for meg som en "ren rifle" jeger, var at jakttidene la opp til at man utforsket flere jaktformer. Jeg hadde aldri vurdert å jakte med Bue og Muzzleloader(enkeltskuddrifle), men en slik sesong ga intensiver til å oppleve andre former for jakt. Selvsagt ble jeg ikke skuffet. Jeg lærte mer om dyr, jaktformer og jakt generelt enn hva jeg ville gjort med bare riflejakt. Det var rett og slett veldig gøy. Det er sikkert mange meninger om både beskatning, jakttider, enkeltskuddrifler og buejakt, men jeg hadde iallefall en veldig fin opplevelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steffen Posted September 7, 2009 Share Posted September 7, 2009 er det ikke slik at storviltjakt er mye enklere lagt opp, som at man bli tildelt eller kan kjøpe over disk fellingstillatelser? og da kan man dra ut og felle dyret i motsetning til her, hvor man må tilgang ettersøkshund, jaktlag osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kvernga Posted September 7, 2009 Author Share Posted September 7, 2009 Sitering fjernet jmonsen Det er korrekt. På den ene siden er det lettere å få mulighet til å jakte storvilt, men det er negative sider ved dette over disk salget. I mitt innlegg ser jeg bare på de positive sidene med en oppdelt sesong som skaper incentiver for ulik type jakt. Jeg er overbevist om at buejakt med norske regler og norsk mentalitet ville beriket mange jegeres jakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts