Jump to content

Lading till Krag Jørgensen 1918 6,5X55


Willem

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg lurer på noe gode tips til sjølvlading av ammunisjon til en Krag 1918 6,5X55 for en venn i Nederland.

Kragen fungerer finnt med fabriksammunisjon, men så far går dette itte bra med hjemmeladingen. Han vet itte hvorfor... Han har mange års erfaring, men klarer itte å legge fingeren på problemet. Siden han har eneste Krag in Nederland, skulle han gjerne hatt noe fine tipser fra dekk om ladingen, kuler, tennhetter, krutt, hylser..

 

med vennligst hilsen,

 

Willem.

:D

Link to comment
Share on other sites

Gode avond Willem

Ik wonen in gronigen of ik praten ein betje Nederlands....

 

Men ikke så mye enda, og strengt att så har jeg ikke flytta enda heller

men HVOR skyter man med Krag i det flate landet? :D

Lader kammeraten din for KRAG eller for 6,5 swe? :?

 

Hva er det som gjør at han mener at ladningen er dårlige?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Vanskelig å si noe her uten å vite mer hva symptomet er. Soter det på hylsen, er patron trang i kammer før avfyring, klistrer hylsen etter avfrying, klikker patronen (ingen tenning?), dårlig presisjon???.

 

Eniste problem er dårlig presisjon med hjemmeladd patroner...

 

Han har brukt Lapua fabriks ammunisjon med 139grain kuler. Og dermed gikk det bra... Men han klarer itte samme, eller bedre presisjon med samme kuler og hjemmelading..

Link to comment
Share on other sites

Gode avond Willem

Ik wonen in gronigen of ik praten ein betje Nederlands....

 

Men ikke så mye enda, og strengt att så har jeg ikke flytta enda heller

men HVOR skyter man med Krag i det flate landet? :D

Lader kammeraten din for KRAG eller for 6,5 swe? :?

 

Hva er det som gjør at han mener at ladningen er dårlige?

 

Men så flink du er til å skrive Nederlandsk! Kjempe vanskelig til utlendinger vettu!

 

Kompissen lader til 6,5 SE....

 

Se på forrige post, Dårlig presisjon med hjemmeladd patroner....

Link to comment
Share on other sites

Nå er det 20 år siden kragen kom på veggen, og lading kun for å få den til å smelle i dag.

Men, husker at kragen var følsom på friflukt. Tørket de grundig for evt olje etter presssing. Oppnådde best resultat med Neck-Size. Presset halsen kun såpass langt ned at kulen satt forsvarlig. Det gjorde jeg i den tro at jeg skulle hindret unødig høyt starttrykk.

 

Ser din venn har lang erfaring med lading, men kanskje det er første gang han benytter die-settet på 6.5x55?

Da kan det jo være greit å se på kapabiliteten for kuleinnsettingen, oppnås kastfri kuleinnsetting?

 

Benyttes kruttmål på et "volum/vekt" område som tidligere ikke er sjekket ut, altså gir kruttmålet jevne kruttladninger på posisjonen det er på for "krag-ladninger"?

 

Benyttes smøremiddel under pressing? Er det i såfall vasket av. Litt olje, og kragen med sin følsomhet for fukt=>"trykkopptak" pga konstruksjon og en klakk, og man har trøbbel om man virkelig er ute etter presisjon.

 

Ellers, er shellholder vinkelrett med aksen i die, dvs blir hylsen presset "skjev" og dermed ikke plant anlegg mot sluttstykkebunn?

Benytter N160 for å ha så mye kruttfylling som mulig. Når ikke det var tilgjengelig, N140. Merket ikke noe forskjell, men "teori" om at mest mulig hylsevolum fyllt med krutt gir best pressisjon.

 

Til sist, dagsformen til skytter :roll::roll:

 

Good Luck.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...