Jump to content

Sluttstykkelengde .308W og .30-06


johan

Recommended Posts

Det blir nevnt som en fordel med .308W at den er kortere enn .30-06. Selve patronen er vel 13-14mm kortere, men forskjellen på sluttstykket varierer vel med riflefabrikanten. Prøvde å lete litt etter dette på nett, men var ikke mye fornuftig jeg fant. Noen som vet noe om dette?

Link to comment
Share on other sites

Vær oppmerksom på at enkelte leverer 308 i samme kasse lengde som 30-06. Da har fordelen blitt en ulempe, dra med lang kasse for en kort patron. Enkelt hevder også at 308 leverer bedre presisjon enn 30-06, hopper vi bokk over 10000ner av gamle 06 i varierende stand og sammen ligner to nye rifler i begge kaliber, blir saken en helt annen. Lader man selv har man en mye mere potent patron i gamlingen.

På mine Rem 700 er forskjellen i lengde 21,3mm. Andre vil nok ha mindre forskjell, for Rem bruker samme kasse til 30-06 som 375HH.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg kommer boltriflene med låsklakkene bak. Disse mekanismene sparer inn lengden som kreves for normale boltrifler med låsing mellom magasin og løp. En Steyr SSG i 308 har kortere sluttstykkevandring enn en sako Vixen/75/85 i 222. En Steyr M (30-06/9,3x62) har kortere kasse og kortere sluttstykkevandring enn en kort Rem700 i 308. Sauer 80/90 er i særklasse den raskeste boltbørsa i lang/30-06 utførelse. Jeg har sett en svenske skyte 5 innerfemmere på løpende hjort(elg) på et sprang (4,7sek) med en slik.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...