Jump to content

Kangal som jakthund på rovvilt, noen som har prøvd?


LRS 2

Recommended Posts

Har sett litt på hunderasen Kangal fra Tyrkia.

Er det noen som har sett eller kjenner til bruken av disse til jakt?

 

Ser de blir brukt på villsvin, ulv, puma og bjørn i andre land i verden?

 

Noen som kjenner til dens egenskaper som jakthund?

 

Takknemlig for svar, (veit det er et meget sært spørsmål)

Link to comment
Share on other sites

Dette er en vokterhund med STOOOOORT behov for sosialisering dersom det skal fungere. Et annet navn på rasen er Anatolisk herdehund/gjeterhund. De vokser opp sammen med sauer og annet bufe for å knytte særskilte bånd til dem.

 

Meget vaktsom, intelligent, lettlært og selvstendig. Putt disse egenskapene i en hund på 80 cm og 65 kg og du har et potensielt problem hvis du ikke er våken.

 

Skal du ha jakthund velger du ikke en slik nei :D

Link to comment
Share on other sites

Dette er en vokterhund med STOOOOORT behov for sosialisering dersom det skal fungere. Et annet navn på rasen er Anatolisk herdehund/gjeterhund. De vokser opp sammen med sauer og annet bufe for å knytte særskilte bånd til dem.

 

Meget vaktsom, intelligent, lettlært og selvstendig. Putt disse egenskapene i en hund på 80 cm og 65 kg og du har et potensielt problem hvis du ikke er våken.

 

Skal du ha jakthund velger du ikke en slik nei :D

Dersom du ikke har veldig god plass og veldig god peiling på hunder, samt behov for denne typen hund, så ligg langt unna.

Jeg kan si veldig mye godt om mange av molosserrasene og noen av dem er fantastiske familiehunder og gode vakthunder. Felles for alle er at de har en stor personlighet og alle har hatt en stor egen vilje.

Noen av dem kjenner du nok igjen.

Jeg har selv fire hunder der tre er rene molossere og en blanding av molosser mm.

Ingen av dem er under 50 kilo og ingen av dem er brukbare til jakt. (blandingen er jeg usikker på ennå)

 

Jeg skaffet meg nylig en jakthund.... en Laika.

 

 

http://www.moloss.com/breeds/jkl/k001/

 

Her har du de aller fleste molosser rasene.

http://www.moloss.com/001/ptxt/breed.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...