Jump to content

teknisk; hva er kompensator


cycorax

Recommended Posts

Hei.

 

Et lite teknisk "newbie" spørsmål fra en som har vert utenfor gamet en god stund (siden guttedagene) og som er på trappene til å gjennoppta gamle gleder...

 

Har begynt å lete etter nytt luftvåpen, og valget har mer eller mindre endt på 1250 Dominator.

 

Ett lite spm som noen kanskje kan gi meg ett raskt svar på;

Ser denne kommer i forskjellige utgaver, deriblandt med demper og compensator.

Hva er en compensator?

 

På forhånd takk.

 

mvh Bent

Link to comment
Share on other sites

en kompensator er vanligvis en rekyldempende innretning i et våpen. denne bruker en eller annen energi, som oftest kruttgass, og forsøker å motvirke rekyl og munningsvipp.

 

på luftvåpen er ordet kompensator ofte litt feilplassert, da det hovedsaklig ikke er rekylen en "munningskompensator" påvirker.. det "kompensatoren" i munningen gjør er å "strippe" turbulens bak kula, altså sørge for at munningsblåsten ikke påvirker kula etter at den har forlatt munningen. i tillegge fungerer den som et lodd som motvirker munningsvipp i rekylen.

 

meeen... på moderne trykkluftsvåpen i matchklasse finnes det ofte en "ekte" rekylkompansator, som sitter inne i mekanismen. denne sørger for å lage en rekylimpuls i motsatt retinge av kulas rekyl, og eliminerer dermed mesteparten av den minimale rekylen et trykkluftsvåpen har. dette fører igjen til bedre presisjon, da skytterens jevnhet i grepet ikke får like stor konsekvens for rekylbevegelsen.

 

jeg vil anta at kompensatoren på 1250n er av den første typen, altså en "munningsbrems/airstipper", men jeg kjenner ikke 1250n slik at jeg vil uttale meg bombastisk.

 

håper dette var forståelig!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...