Jump to content

Lydemper, en mote eller...?


Salmon

Recommended Posts

Springer:

 

Jeg monterte demper på rifla iår. har en Tikka M595 og kappet løpet 5cm til 52cm og satte på en BR Reflex T8 Magnum. mange sier at lengde og vekt er en ulempe med demper men jeg vil nesten si at det er en fordel. reflex'n bygger så langt inn at vektfordelingen blir mye bedre. rifla ble mye mer stabil og jeg skyter faktisk bedre stående serier nå enn jeg gjorde uten demperen. lengda ble ca. 5cm lengre enn før dempinga og det utgjør ikke stort.

 

Presisjonen ble ikke forandret så den er det samme som før men med en rekyl som nesten er ikke-eksisterende så hjelper dette på presisjonen og ikke minst helsen.

 

Støydempingen er fantastisk, ikke noe mer å si om den ;)

 

den eneste minusen jeg kan komme på i farta er mirage og varmegang. en 5-skudds serie blir fort tåkete etter 3 skudd men på jakt så er jo ikke akkurat dette noe tema. Varmegangen i demperen gjør at du kan kun skyte en 5-skudds serie i gangen pga. varmegangen (jeg velger iallefall å hvile demperen etter 5-skudd)

 

en liten minus kan være at pipa fort havner i bakken pga. av vekten men skal man gå langt så kan man bare skru av demperen.

 

og sånn for syns skyld vil jeg anbefale T8 Magnum. med kapping til 52cm så bygger den helt inn til forskjeftet og gir en meget tøff look.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Springer:

 

demper på rifla iår. har en Tikka M595 og kappet løpet 5cm til 52cm og satte på en BR Reflex T8 Magnum. - - - -

- - - - og sånn for syns skyld vil jeg anbefale T8 Magnum. med kapping til 52cm så bygger den helt inn til forskjeftet og gir en meget tøff look.

Kuttet ned på sitatet. Jegermeistern.

 

Hvilken ammunisjon er det snakk om her ?

Link to comment
Share on other sites

Mener jo at demper skulle vært på budt.

Det er jo ikkje lov å kjøre rundt i bil uten lydpotte.

At presisjonen som oftest blir bedre som følge av mindre rekyl og endrede svingninger er vel ikkje akkurat et minus heller.

Det finnes jo et hav av dempere å velge i og eg tror nok det finnes mye bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...