Jump to content

Lading .45 LC


Lobo

Recommended Posts

God aften ærede medlemmer, er ny her på forumet, og har et spørsmål om lading av .45 LC. Har siden en tid tilbake vært den lykklige eier av en Ruger New Vaquero med 7,5" pipe. Lader patroner til denne med 250 gr RNFP, og har brukt VV 320 og 340. Siden det er tydelig at det er mye kunnskap blandt medlemmene på denne forumsiden vil jeg gjerne få noen tips angående lading av denne patronen, og gjerne med angitt 5 skuddssamling på 25 m. Kulene jeg har brukt så langt er Klette, og med COL 40,5 mm. Imøteser deres svar, og på forhånd takk.

 

Lobo

Link to comment
Share on other sites

New Vaquero er "Colt SAA" rammestørrelsen, så forslag om ladninger på magnum nivå er derfor utelukket. Det å gi laderåd med gruppe størrelse er umulig, kan si hvordan det samler i våpnet ladningen er skutt med, men om det går like bra i ditt, er umulig å si. Generelt vil jeg si å holde seg til de dataene som er oppgitt av Vithavuori, http://www.lapua.com/fileadmin/user_upl ... de2009.pdf

på side 60 og 65 (side nr. ikke pdf nr.)

I tillegg benyttes 3N37 og 11 grs med hell med 250 grs kule. Jeg har sprengt en Uberti med max ladning N340 , så trå varsomt (Rugeren er nok sterkere, men marginer med husrtige krutt er små)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar så langt, er klar over at New Vaquero ikke er like sterk som den gamle, slik at det ikke er min intensjon å lade så hardt som du kunne med den tidligere Vaqueroen. Likevel er det av stor interesse for meg å se andres erfaringer med lading av dette gamle og hederskronte kaliberet, tar med takk imot alle innlegg, og gjerne med erfaringer fra svartkrutt og/eller Pyrodex ladninger. Det er tydelig at det finnes mye erfaring å hente fra brukerene av dette nettet, og for den som har lyst å lære er dette en fin plass å få innspill. Så vennligst kom med mer, jeg er takknemlig for det dere kan tilføre meg.

 

"Lettare bør ber mannen inkje enn mannevit mykje"

 

Med vennlig hilsen Lobo

Link to comment
Share on other sites

Ad svartkruttladning, har jeg så langt funnet at min New Vaquero er for "tight" til at det er praktisk å bruke. Har ladet med 36 grs 3f og 250grs Remington, men fem skudd, så er det såvidt jeg får rundt sylinderen til de neste fem. I tillegg er kammeråpningene underdim, slik at kulene blir underdim når de går inn i løpet. Dette er svært vanlig på nye Rugere i kal 45 Colt. Åpningene mine skal jeg brotche opp.

 

Har fått brukende presisjon med N32C og remington kula, samt med 3N37, men krympen måtte over skuldra på kula.

Andre Rugere 45 Colter jeg har er NM Blackhawk og for det meste ladet til trykk som ikke passer din variant. Hadde forresten en Uberti med stillbare sikter og 7,5" løp en gang, den gikk ekstremt bra med Hornady 200 SWC bly og 4,5 grs Norma R1. Pyrodex har jeg aldri prøvd, men når det ekte svarte går mot slutten, må nok substitutt prøves.

Link to comment
Share on other sites

Hei C. Patron, ser at kammermunnene din er litt trange, der har nok jeg vært heldig, for i min går kuler kalibrert til .452 trangt i kammermunnen, så det er OK. Når det gjelder de ladningene jeg har prøvd så langt i min, har jeg brukt 6,3 til 6,5 grain med VV N-320, og 8,1 grain med VV-340. Begge med Klettes 250 grain RNFP. Har også ladet noen 230 grain RN Sierra Matchking med 10,0 grain N-340. Denne siste ladningen var presisjonsmessig kanskje den mest lovende så langt, naturligvis er disse skutt med anlegg. Har ikke prøvd med svartkrutt eller Pyrodex enda, men ut fra dine erfaringer tror jeg nok at det vil bli Pyrodex først, så får vi se hva som skjer. Når dette vil skje er usikkert, men eksperimentering er moro. Alle som har erfaring med dette og hint innen lading av 45 LC, vennligst gi innspill, da jeg gjerne vil lære. Takk til alle som svarer !

 

MVH Lobo

Link to comment
Share on other sites

Har selv omtalte Vaquero variant i høyglans polert rustfritt og er ikke redd for "styrken" i konstruksjonen i den. Er litt flau for å melde at jeg har skutt .44 mag. patroner i den, 2 skudd, selvfølgelig ikke med viten og vilje, men ved å blande disse patronene i en eske med .45 colt. Kronografen var i drift og rapporterte henholdsvis 900 og 1400 fps... Særlig elendig presisjon med spredning på 45 cm, hvorav en av kulene gikk i skivestativet på tvers.

Denne praksis er på det sterkeste å fraråde, og skal aldri gjøre det igjen, kors på halsen!

 

It takes but one shot...

Link to comment
Share on other sites

Uffda Speedsix, heldig at våpenet og du kom fra hendelsen uskadd, men det må ha gjort ganske vondt med den rekylen fra 44 ladningene med tanke på at skjeftet er utformet med tanke på mye mer moderate ladninger. Skal definitivt forsøk å holde meg unna slike uheldige omstendigheter ! Men lykke til videre, og ha mange gode stunder på skytebanen med et gromt våpen. Er faktisk ganske fasinert av revolvere, og da kanskje spesiellt Rugere. Men har også en liten myk plass for Manurhin. Ønsker fortsatt nye innspill på både godt og vondt, det er slik man lærer !

 

MVH Lobo

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen folkens, siden speedsix hadde sitt innlegg har det vært veldig stille angående denne historiske patron. Det må da være flere der ute som har både ladet og skutt med denne i både Colt Saa og nyere modeller. Del med oss deres erfaringer, jeg er sikker på at her er det mye nyttig informasjon å hente, både med nytt og gammelt krutt. (Svart) Alle svar mottas med takk.

 

MVH Lobo

 

"Lettare bør ber mannen inkje enn mannevit mykje" :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Hassel, det jeg er på utkikk etter er ladninger som ligger rundt 900 fps med kulevekt rundt 250 grains. Det er det jeg har forstått var omtrentlig det du kunne forvente av den orginale ladningen som kom med SAA 45 i 1873. Vet også at US Army gikk over til .45 Schofield ladningen relativt snart etter at Colt Saa ble introdusert i 1873, og da med lettere kule, og med lavere hastighet. Det jeg ønsker med min Ruger New Vaquero er å finne en ladning som gir brukbar presisjon på 25 meter, og med passe smell og rekyl. Magnumladninger er altså ikke aktuellt, og heller ikke ønskelig da jeg har forstått at min revolver er sterkere enn en Colt SAA, men dog ikke som en Ruger Vaquero av litt eldre type. Har tilgang på flere ladetabeller, men ønsker likevel å høre deres erfaringer, da dette er nyttig informasjon på veien mot den ladningen som mitt våpen kan trives med. Så langt har jeg brukt VV 320, 340 og N32NC krutt, samt Federal hette. Innspill og erfaringer ønskes, og da både på moderne krutt, men om det er noen som har brukt Pyrodex eller Svartkrutt i FFG eller FFFG granulering til dette våpenet, så gi oss nybegynnere litt input. Med så mange erfarne skyttere som er på dette forumet er det et hav av informasjon som vi kan dra nytte av. Så takk for alle innspill dere kan komme med. :D

 

MVH Lobo

Link to comment
Share on other sites

Ladeboken har jo en del data med finne krutt i .45 colt (Du HAR vel lest ladeboken :x )

Tror rundt 9gr med n340 og 250gr kule burde gi deg rundt 900 fot. 320 bruker jeg bare til lette CAS ladninger selv (Og da er jeg nede i 180gr kule også)

 

30 volumgrain med 3f Sweitser og 250 grainskule er forøvrig rimelig friskt. Men skrekkelig morro! Gamer ladningen min til cowboyskyting er forøvrig rundt 24gr med sweitser 3f / wano 3f (Blandet sammen) en haug polenta og (ca 147grains)rundkule krynpet fast rundt "ekvator"

Husk at det ikke skal være luft i en svartkrutt patron, så om du ikke fyller hylsa, så bær du ha annen fyllmasse. Til sist er min erfaring at Sweitser kruttet brenner bedre og renere en wano, slik at man kan skyte mer før puss.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha Hassel, det der var mye fin informasjon å jobbe videre med. :D Ladeboka har sin faste plass like i nærheten av ladebenken, og er flittig benyttet. Svartkruttinfo er det ikke i denne for 45 Colt, så det du kom med der er jeg veldig takknemmelig for. Dersom andre vil dele sine erfaringer på denne sektoren med røykfyllt moro sier jeg tusen takk.

 

MVH Lobo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...