Jump to content

Elgposten.


CanadaJeger

Recommended Posts

Hei,

 

Nå nærmer elgjakta seg med stormskritt. Jeg lurer på om folk har lyst til å dele erfaringer og tips om hvordan lage en elgpost så behagelig og effektiv som mulig?

 

Jaktlaget vårt har ingen tårnposter eller andre ferdig konstruerte poster, de settes opp av oss på nytt hvert år på steder hvor elgen ofte går. I år har vi tenkt å henge opp kammonett på postene, samt at jeg har tenkt å lage noen skytestokker som anlegg i de retningene hvor jeg vil ha skytelinje. Tar gjerne i mot tips om hvordan en kan sitte litt behaglig og samtidig være på alerten...

 

Generelt alle tips om hvordan gjøre elgposten bedre! :D

Link to comment
Share on other sites

Skal du sitte absolutt hele dagen på samme sted er det ingenting som slår en stol med ryggstøtte. Har du kort vei til post er dette verd bryet. Sekk med sammenleggbar stol med ryggstøtte får du for 100kr på Biltema. Sekken er i seg selv ganske(!) dårlig, men som et redskap for de lange dagene på samme post er stolen god å ha. Ellers kan man sette ut hagestoler av plast som tåler å stå ute. Disse kan jo stå på de mest faste postene hele jakta. Sitter jeg godt er det piece of cake å vente elgen ihjæl, men sitter jeg vondt kan det være et mareritt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør det litt enkelt, men likevel komfortabelt nok: Jeg ligger eller halvveis sitter på et Ajungilak Bamse Exstreme liggeunderlag. Underlaget legger jeg ut i skrånende terreng eller mot ei tue eller et tre e.lign. Da finner jeg en behagelig stilling, samt at jeg har god utsikt. Jeg bruker forøvrig bare halve underlaget. Jeg delte det i to på midten, og bruker kun den ene halvdelen. Denne stropper jeg fast på utsiden av ryggsekken når jeg går til og fra post.

 

Ellers er gode varme klær et must. Jervenduk er kjekt om det er kaldt og mye nedbør. Noe godt å spise og drikke skader heller ikke om økta blir lang.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill. Tror kanskje jeg skal prøve meg på halvt liggeunderlag metoden. Da blir det fort så en skyter liggende også, og da er jeg helt klart på mitt tryggeste.

 

Når det gjelder kammo på post, er det mange som bruker noe for å dekke ansikt, hender? Elgen er jo helt utrolig til å merke bevegelser, spesielt der hvor det er litt kontrast...

Link to comment
Share on other sites

Bruker konsekvent hansker av ett eller annet slag avhengig av været. Det er jo gjerne hendene du beveger mest, og de blir som hvite flagg på avstand. Ansiktet dekker jeg også som regel. bruker nesten bestandig forsvarets balaklava eller en head over/bøff i ull når jeg sitter urørlig på post. Med den holder jeg varmen godt og dekker fjeset. Er det varmt har jeg gjerne en nettingbalaklava med åpning til øyne/nese. Vet ikke hvor nødvendig det er i forhold til en god skyggelue og opptrekt krage, men er det kaldt finnes det knapt bedre plagg syns jeg..

Link to comment
Share on other sites

ut på post,husk vindrettning og plassere seg så en har bra utsikt,men passs deg for siloett.

skal en sitte på bakken så er et reinskinn bra og sitte på. ellers så er jeg tilhenger av og sette opp jakttårn på di beste plassene rundt i terrenget,det er for det første bedre oversikt rundt deg,sikkere når du skyter med vinkel ned mot bakken stort sett.For en del personer så er jo dette med tårn helt vilt,må jo ut før jakta og gjøre litt,kan jo bli oppfatta som intresert i jakt av slik. Og en må ha en god termos med kaffe. Og til sist en jaktradio med øreplugg,skjønner ikke dem som ikke kjøper seg det,men mauser mo3 skal dem ha,hadde dem hatt plugg i øret og sitti stille så hadde deg kansje fått brukt børsa i skogen og.men da blir det flere muligheter på den som er dyktig.Men sure blir dem etter som elgkvota minker. lykke til med jakta,og gå stille og rolig ut på post, da skal du se kansje du skyter elg på tur ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...