Jump to content

Lee Pro 1000 Bulletfeeder.


Padden

Recommended Posts

God dag godtfolk!

Igår ankom delene til operasjon "raskere lading", og jeg satte straks igang med å få det på plass. Hylsemater og kulemater skulle på plass på pro 1000, og akompagnert av min faste medmontør LabRat satte jeg igang. Hylsemateren var veldig grei å få på plass, og fungerte veldig bra. Jeg vil si at den i sin enkelhet var genial.

 

Verre var det med kulemateren. Den hadde en noe mer "komplisert" oppsettsmetode (sier komplisert, da jeg mener i forhold til hylsemateren. Det var ikke akkurat atomspaltingsnivå på den).

Vi fikk den til å fungere slik den skulle "teoretisk", så monteringsmessig var det suksess. Men det virker rett og slett som at kulemater i 32 ACP ikke skal være så lett. Det var rette kulematerpakke, og det står på den at den skal fungere i 32 ACP, men det virker rett og slett som at kulene blir for små. Prøvde med 74 grs FMJ Magtech og 78 grs bly fra Clarry, men begge to var umulig å få til å stå rett vei. Det lot seg ikke gjøre å hente ut en og en med selve materen på patentet uten at de øvrige raste ut og laget rot.

 

Så spørsmålet blir; Er det noen som har vært borti denne kulemateren i 32 ACP som kan gi noen tips om hvordan dette kan la seg ordne?

Link to comment
Share on other sites

jeg har ingen erfaring med lee sin kulemater- fordi den ser så skrøpelig ut at jeg ikke kan få meg selv til å tro at kam fungere særlig godt. jeg føler meg absolutt ikke handicappet med å hådsette kulene i prosessen.

ta med i betraktningen at jeg er en tung bruker av lee ladeustyr(1 sliten turret, 3 pro1000, en challenger, en utslitt challenger, en classic cast, og en loadmaster i deler) så jeg er IKKE en lee-motstander, jeg bare antar at kulemateren ikke fungerer etter å ha sett diverse bilder. du har nu bevist det!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en PRO 1000 i 9 mm. Som deerkiller skriver så finnes kulematerdien i forskjellig lengde i 9 mm. Kulematerdien er denne:

 

http://www.leeprecision.com/graphics/parts/3311.jpg

 

Åpningen er forskjellig for forskjellig lengde på kulene i 9 mm. I .32 leveres den kun med en åpning og den er STOR. Dette er litt uforståelig siden kulene i . 32 ACP er relativt korte og det vil selvsagt gi problemer. Da må det modifikasjoner til. Du kan prøve å redusere åpningen ved å legge på (lime, lodde) metallskiver på den nederste delen av kulematerdien. Denne delen fungerer også som stopper for matefingrene i nedre stilling så skivene må være store nok i diameter. Åpningen bør ikke være mer enn 1-2 mm større enn lengden på kulene som skal mates.

 

Ellers kan jeg si at min kulemater i 9 mm fungerer utmerket etter en liten modifikasjon. Modifikasjonen er flere vanlige gummistrikker bundet sammen. Strikken festes i pressa eller boltene til pressa og midtpartiet til strikken går over kulematerkroppen: http://www.leeprecision.com/graphics/parts/3414.jpg

 

Strikken øver litt ekstra press nedover slik at kulematerkroppen ikke beveger seg oppover før matefingrene har ført kula helt fram i rett stilling under kuleisetterdien. De som har en PRO 1000 med kulemater vil nok forstå hva jeg mener.

 

Jeg synes PRO 1000 pressa er helt suveren til 9 mm, med litt fingerfølelse, omtanke og korrekt justering fungerer den som en drøm.

 

Hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg og LabRat gjort et par små grep etter tips fra Lee303, og jeg kan meddele at kulemateren fungerer. Det som måtte til, var at bunnen der kulene står og venter på å bli "hentet" av isetterarmen, måtte bygges opp 2 mm. Slik som det var opprinnelig var det rett og slett for dypt der, slik at den nest nederste kulen presset den nederste slik at den falt på siden eller ut. Som sagt holdt det med 2mm (la inn to små teflonskinner, skaffet av LabRat).

 

Selve sekskantsporet på "kulematerdien" måtte også bygges ut litt, da det var litt slark i den. Det gjorde at returoperasjonen ikke gikk slik det skulle. Men med litt ekstra gods løste også dette problemet seg.

 

Konklusjon; Jeg kan møte Evert på halvveien og si at han har delvis rett. Dette er litt skrale greier i utgangspunktet, men med enkle grep lar det seg ordne slik at det fungerer etter boken. Har nå stått og kjørt den både med og uten kuler, og den fungerer nå utmerket.

 

Så atter en gang; Takk for hjelpen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...