Jump to content

Lapua Scenar 6,5grams vs 7grams


Stingsilda

Recommended Posts

Jeg kjøpte noe Lapua Scenar 7grams for trening. Jeg valgte 7g da jeg trodde den var litt tregere enn 6,5g. Der tok jeg grundig feil. 7g må være ladet langt kraftigere, da den ligger hele 100m/s over 6,5g.

 

7grams Scenar skal jo være ypperlig ammunisjon, men synes den gikk unødvenig raskt for trening. Jeg er heller ikke avhengig av den supre presisjonen som 7g vist nok skal gi. Jeg var i utgangspunktet ute etter treningsammunisjon som gikk mest mulig likt med Lapua Mega og ammunisjon som ikke var så rask (pga varmeutvikling og løpsslitasje).

 

1) Vil jeg merke noe forskjell på varmeutvikling på 6,5g (800m/s) og 7g (900m/s)? Synes løpet på min tikka allerede blir så utrolig varmt med Jaktmatch (800m/s). Jeg har ikke dårlig tid på skytebanene, men ønsker ikke å vente så lenge for at løpet skal kjøle seg ned.

 

2) Vil jeg merke noe på løpsslitasje mellom 6,5g og 7g? For kun 200 skudd vil nok dette bli minimalt, men fortsetter jeg med 7g vil jeg kanksje merke det?

 

3) Hvem går mest likt med Mega'en. 6,5g?

 

4) Hvem passer best på rype? Jeg leste noe her på siden, at scenar var fin på rype. Vil tro at 900m/s er litt vel raskt til det?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

6,5g'en er rekruttamunisjon for DFS. Her er det regler. Kula skal være 6,5gram, og hastigheten, ikke over 800. Hvor stor betydning det har veit jeg ikke, men det bør være åbenbart at rekruttammoen er den av de du nevner som sliter minst på utstyret.

Hvis du får ca samme treffpunkt med rekruttammoen som med jaktpatronen din er det vel ikke noe å lure på? Slett ikke dumt å trene med noe som gir ca samme hastigheten spesiellt om du skal trene på løpende.

Jeg har i alle fall fått byttet ammo i uåpnede pakker, så jeg ville tro det går greit. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker.

 

Får ta meg turen til butikken i dag. 6,5 er jo også nesten 1kr billigere per patron, så i lengden så lønner det seg absolutt.

 

Det med trening på løpende elg, har jeg ikke tenkt på. Godt poeng, selv om jeg ikke føler meg kompetent til å skyte på elg i bevegelse enda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...