Jump to content

Samme patron til tiur og rype??


Guest GAB

Recommended Posts

Jeg har ei Tikka T3 i 6,5. Idag handlet jeg patronen "alle" har anbefalt til toppjakt; Lapua Scenar 7gr helmantel. I butikken ble jeg rådet til å bruke denne på rypa også. Det synes jeg var rart. Jeg har lite rifle-erfaring, men ved haglejakt har jeg nesten alltid brukt hagl nr. 7 på rypa, og minimum 4 på tiur. Poenget: tyngre skyts mot større vilt.

 

Min første tanke er at det fort kan bli lite mat igjen ved kjernetreff på ei rype med denne patronen. Søker derfor svar fra dere her inne som har prøvd.

 

Hva mener dere?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke sammenlikne ei 7gr riflekule med en haglepatron i nr. 7!

 

At haglepatronen er nummer 4 eller 7 forteller om hvor store og hvor mange haglene i patronen er, og har altså ingen sammenheng med at riflekula veier 7 gr.

 

Jeg har ikke mye erfaring med 6,5 på fuglejakt, men vil tro du kan bruke scenarkula til begge formålene. Jeg vet ikke hvilken ladning ammunisjonen du kjøpte har, men hastigheten på kula vil ha innvirkning på hvor kjøttødeleggelsen. Som sagt vil jeg tro denne kula fungerer helt greit. Det endelige svaret får du nok av noen andre her inne, med litt mer erfaring enn meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke sammenlikne ei 7gr riflekule med en haglepatron i nr. 7!

 

At haglepatronen er nummer 4 eller 7 forteller om hvor store og hvor mange haglene i patronen er, og har altså ingen sammenheng med at riflekula veier 7 gr.

 

Det er jeg fullstendig klar over. Mange år med hagla, og testing av patroner har da lært meg noe :wink: Jeg skrev dette for å illustrere at jeg er vant med å gjøre forskjell på rype og tiur, intet mer eller mindre. Det overrasker meg at man bruker samme patron på disse fuglene under jakt med rifle - det var poenget.

 

Så da trenger jeg å høre fra noen som har prøvd!

Link to comment
Share on other sites

Har skutt due med denne kula med godt resultat, så da skal det gå fint på rypa også. Er nok ei kule jeg hadde brukt hvis jeg skulle prøvd meg på tiur også.

 

Man kan ikke sammenlikne haglstørrelser og effekt av ei riflekule. Haglestørrelsen man velger er et kompromiss mellom dekning og penetrasjon. Man bruker mindre og dermed fler hagl på rypa fordi man trenger god dekning for å få inn nok hagl i vitale organer i rypa for å felle den effektivt. Siden rypa ikke er en stor fugl, vil selv ganske små hagl trenge dypt nok inn til å nå vitale organer. Tiuren er en større fugl. Dens tyngre beinbygning, kraftigere muskulatur og tykkere fjærdrakt gjør at det kreves mer av hvert hagl til å nå inn til vitale organer. På den annen side er vitalt område på en tiur vesentlig større enn på ei rype, dermed trenger man ikke samme dekningen for å få nok hagl i dette.

 

Utrykket kjernetreff finnes ikke slik jeg ser det når det gjelder rifle. En riflekule som Scenar vil plystre mer eller mindre rett gjennom både ei rype og en tiur. Den skal gjøre litt mer jobb i skrotten enn en vanlig helmantel, pga hullspissen og hul frempart på kula, uten å ekspandere helt.

 

Et drøyt 6,5mm høl gjennom kroppen er et ganske stort høl for både ei rype og en tiur. Hullet dreper en tiur effektivt, og skyter ikke nødvendigvis ifiller rypa av den grunn. Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg fullstendig klar over. Mange år med hagla, og testing av patroner har da lært meg noe :wink: Jeg skrev dette for å illustrere at jeg er vant med å gjøre forskjell på rype og tiur, intet mer eller mindre. Det overrasker meg at man bruker samme patron på disse fuglene under jakt med rifle - det var poenget.

 

Så da trenger jeg å høre fra noen som har prøvd!

 

Ok, misforståelse fra min side, men godt å høre :wink: Kula vil nok fungere helt greit til begge formål, men som tidligere nevnt bør ikke hastigheten være for høy. Med hagle har det jo med inntregning osv. å gjøre, men ved riflejakt vil fuglen dø momentant (så lenge skuddet sitter der det skal).

 

På rifla er det ett prosjektil som dreper, mens på hagla er det sjokkeffekten fra mange små hagl som fører til døden, det er derfor det ikke spiller så stor rolle at kula varieres mellom de to viltene. Håper dette var til hjelp..

 

EDIT: Mikkel kom meg i forkjøpet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Joda, dette hjelper det Olaf! :D

 

Mulig jeg formulerte meg dårlig der i starten. Mikkel: at du har skutt due med patronen, gir et godt sammenligningsgrunnlag. Takk for det!

Link to comment
Share on other sites

En vinter skjøt jeg endel ryper med max-ladd 7-Scenar i 6,5-06'en,(nesten 1000msek.) Det gikk for det meste bra, men enkelte ganger gikk det riktig dårlig, især hvis litt vinkel/inn styven.

Men det merkelige er at i 6,5x55 ser 7-Scenar ut til å være betraktelig "snillere". Har skutt en del ravn, kråke,skarv, ol. med Lapua fabrikk. (920msek på pakken, 900msek i mitt løp.) Fuglen har greid seg riktig så bra, ingen sprengningsulykker.

Jo forresten, nå kommer jeg på at ei kråke ble litt stygt kvestet, men der tror jeg ganske sikkert årsaken var at kula var borti en tynn kvist i forkant og dermed ustabil ved innslaget. Da blir det ofte litt "gris". Har du tiuren i siktet, forsikre deg om at du ikke har fremmedlegmer i veien!

Ellers er det bare å prøve. Hvis du alikevel senere vil bruke helmantel så prøv gjerne Norma sin 120gr./7,8gram.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...