Jump to content

Ladedata til 338 WinMag


MADMADS

Recommended Posts

Da jeg har nå en del tomhylser i 338 WinMag har eg tenkt å prøve å få til en hjemmeladning med disse.

 

I riflen en Savage FSSK 116 WW, har eg brukt Winchester jakt ammo (X 2 tror eg) som eg var godt fornøyd med.

Har også en del Norma tomhylser som jeg tenkte eg skulle bruke.

 

Håpe på goder råd, og gode ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet med 338 WM i flere ti år og selv om jeg også har hatt enda grøvre rifler er dette mitt favorittkaliber . Mange kulevalg og vekter og det viktigste for min del er meget god kulebane selv med 250 gr. kuler .

Nå vet jeg ikke hva du skal jakte på men til storvilt så er mitt valg Swift 250 grains kuler . Det finnes også mange andre merker jeg har brukt men uansett så bruk 'lodda' kuler til matnytttig vilt.

De ladningene jeg mest bruker :

250 grains kuler ,VV-krutt N-160 70.0 grain ,patronlengde : 85.0 mm. i mitt våpen VO 765 m/s

----------------, NC-100 -------69,0 ----------------------------- . eksakt det samme.

----------------, MRP-----------75.0 ------------------------------, 818 m/s

----------------, 204------------69.0------------------------------, 780 m/s

275 grains------, MRP-----------72.0------------------------------, 785 m/s

200 grains------, MRP-----------76.0----------------------84.0----, 905 m/s

 

Den siste mest for morro for sprengning av korp eller rev. (Vanlige blykuler)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skal til å lade noen 250 grains A-Frame. Tenkte å bruke N-160 krutt, men sliter med å finne dette i noen tabeller.

Ligger 70.0 grain opp mot maks? Hva mener dere er startladning her? Nå har jeg ikke målt med A-Frame, men jeg tror at 85.0 mm er i lengste laget for kammeret mitt, så da bør jeg vel redusere ladning noe?

Link to comment
Share on other sites

Skal til å lade noen 250 grains A-Frame. Tenkte å bruke N-160 krutt, men sliter med å finne dette i noen tabeller.

Ligger 70.0 grain opp mot maks? Hva mener dere er startladning her? Nå har jeg ikke målt med A-Frame, men jeg tror at 85.0 mm er i lengste laget for kammeret mitt, så da bør jeg vel redusere ladning noe?

 

Ja du kan bruke settedybde på 82.0 med 70 grain . N-160 , det har jeg gjort til noen uten og merke noe problemer med trykk . :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...