Jump to content

Fersking lurer på jaktfelt :)


NonServiam

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt meg min første jaktrifle, en Tikka T3 Hunter i 6,5x55. Tenker at jaktfelt er en fin måte å trene opp praktiske ferdigheter på. Har skutt litt DFS tidligere, men ikke felt. Skutt mye feltpistol.

 

Hvordan kommer jeg i gang? Hvor finner jeg stevner? Hva må jeg lære på forhånd?

 

Kjøpte en komplett brukt pakke, og på rifla sitter det en Burris 3-12x50. Gjør dette Hubble-teleskopet at jeg konkurrerer med de verste proffgutta? Det virker som et greit sikte, om enn litt tungt. Jeg har ikke så lyst til å kjøpe et nytt sikte kun for å være med jaktfelt ...

 

Må jeg ha 5-skudds magasin? (Og vet noen hvor jeg billigst kjøper det til Tikka T3?)

 

Noe annet jeg bør tenke på? Er medlem av OJFF, kan sikkert få hjelp av dem og ...

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fin børse. For å komme i gang med jaktfelt er det bare å lese konkurransereglene. Du finner dem på hjemmesiden til NJFF. I forhold til konkurransereglene til DFS og NSF er det et snodig regelverk som har noen pussige sider ved seg.

 

Startkort, eller "klasseføringskort" henter du selv ut via hjemmesiden til forbundet første året. For senere år får du det i posten fra forbundet.

 

Så er det bare å lese terminlistene når de kommer. Jaktfeltsesongen er fra ca slutten av januar til primo april.

 

Lykke til. Jaktfelt er gøy :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Haha, dette har jeg også lyst å prøve :) . Har vært inne å lest regler.

Ikke for det at man har noe resultatmessig å bidra med, men for trening og egenutvikling ser jo dette gøy ut. Nå er vel ikke 30-06 det mest brukte i slike evenementer, men pytt sann, det skal da gå helt fint det.

Link to comment
Share on other sites

Skal du stille i jegerklassen så må børsa veie maks 4.5 kilo. Kikkerten blir teipet på 9x, da det er maks tillate forstørrelse på jaktfelt. Minimun avtrekksvekt er 1 kilo.

Det skytes på avstander opp til 250 meter, så du bør vite hvor mye kula faller. Selv har jeg en kliktabell på alle hold fra 50 til 250 meter så jeg veit hvor mye jeg skal skru. Tabellen teiper du på stokken eller inne i kikkerbeskytelsen.

 

Påmelding gjøres på pamelding.net

Link to comment
Share on other sites

Det skytes på avstander opp til 250 meter, så du bør vite hvor mye kula faller. Selv har jeg en kliktabell på alle hold fra 50 til 250 meter så jeg veit hvor mye jeg skal skru. Tabellen teiper du på stokken eller inne i kikkerbeskytelsen.

 

 

Nix. max avstand skal være 200 meter, jf regler for jaktskyting pkt 17.4.

Link to comment
Share on other sites

i bojen så skyter vi på mer en 200m.er bare njff som er så pertentlige så max er 200m. en jeger må jo selvfølgelig bedømme dette selv med avstand.men som sagt så skyter vi på for eks elgkalv på 250m i bojen,og det er det nok en del jegere som gjør i ordinær jakta og skryter av det.og da må vi jammen tåle og trene på slike avstander og

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...