Jump to content

Bushnell Elite 6500, retikkel


Grizzly

Recommended Posts

Jeg skal med tid og stunder skaffe meg en kikkert. Kikkerten som virker mest interessant er Bushnell Elite 6500 2,5-16x42 da jeg ønsker en allroundkikkert (rype, skogsfugl, rådyr, rein og elg). Tror 50mm (og deromkring) blir litt i meste laget av hva jeg trenger. Ellers hadde jo den populære 3-12x56 Meoptaen vært et alternativ. Med Elite 6500 sparer jeg 2cm i lengde og i overkant av 100g på vekta. Det er jo også greit å ta med seg.

 

På sluttstykket var det en som mente retikkelet (Multi-X) ville bli for tynnt. Kan man ikke se retikkelet, så kommer man jo ingen vei :? Stemmer det at dette retikkelet høyst sansynlig vil bli for tynnt? Og isåfall, når er det for tynnt? Er det når jeg sikter på storoksen på lav forstørrelse, eller når jeg sikter på fjellrypa på høy forstørrelse?

 

Ulempen med å kjøpe fra statene er jo at man ikke får prøvd kikkerten. Er det noen forhandlere i Norge som har tatt inn kikkerten, eventuelt noen brukere på Kammeret som har kjøpt den og vil dele sine erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Hei Grizzly.

 

Var nok meg som mente retikkelet var noe tynt, men at det blir for tynt ved praktisk jakt - det blir det nok ikke. Til all jakt utenom skumringsjakt vil det funger meget godt... Men ideelt til ren skumringsjakt finnes det bedre retikler.

 

Siktet er forøvrig meget attraktivt. Ikke minst det store spranget i forstørrelse gjør siktet veldig allsidig. Også Raingard er en stor fordel under jakt i "våte" forhold.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat montert en slik kikkert på Saueren min. Har ikke prøvd den så mange skudda, men den er da innskutt. Er fornøyd så langt. Synes retikkelt kler denne kikkerten godt.

 

Har flere kikkerter med lignende retikkel, b.l.a. en Leupold VX3 1,5-5 med duplex retikkel på elgbørsa og ser ingen store ulemper, med mindre du skal skyte i dårlig lys. Er så vidt jeg kan bedømme liten forskjell på Leupold sin Duplex og Bushnell sin Multi X.

 

Spørs vel litt også hva man liker og er vant til, Selv har jeg ikke sansen for medforstørrende (medforstyrrende) retikkel, liker man det er nok Meoptaen du nevner en god kandidat.

Link to comment
Share on other sites

Husker nå at det var deg, .35Whelen :)

 

Bushnell Elite er det bra kikkerter sånn generelt? Tåler de en trøkk og er optikken bra (i forhold til prisen)? Nå vil ikke den kommende børsa mi, en 6,5x55, utsette kikkerten for den værste rekylen, men uanset godt med en solid kikkert.

 

Rådyrjakt foregår vel mye i skumreingen, eller? Hadde vel hatt godt nytte av en mer lyssterk kikkert da, men det blir vel denne. Først må rifla komme :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...