Jump to content

Sauer og rust


Magnus

Recommended Posts

Handla for en tid tilbake en sauer 200, men første gang idag at jeg har hatt den ute i regn.

 

Ruster alle sauere ? Min ruster nemlig som en opel. Brukte samme olje jeg bruker på tikkaen og smørte ett tynt lag på alt jeg kom til, men det er rust mange steder etter bare noen timer på post i dag morges.

Har spøkt litt med gutta på jaktlaget som har sauere siden de pusser ganske iherdig på kvelder etter det har har vært drittvær, men nå sitter jeg der selv da å gnukker med olje og albue fett........ :cry:

Link to comment
Share on other sites

Har en Sauer 202 TD og har ikke hatt problemer med den i de snart 3 årene jeg har hatt den.

handler nok mer om forebyggende vedlikehold.. en tynn oljefilm før du går ut.

Pusser ellers ofte på våpnene min eom kvelden etter jakt jeg.. ikke fordi jeg må men fordi det er trivelig :)

Link to comment
Share on other sites

Rustproblem var en av årsakene til at jeg solgte en Sauer 202, og jeg kan love deg at min Sauer ikke var oe impulskjøp. Jeg hadde ønsket meg Sauer 202 i over ti år, helt siden modellen het Carl Gustav 4000. Så da jeg endelig fikk kjøpt en var det jo et antiklimaks når den rustet hvis det ble meldt regn på langtidsvarselet, samtidig som stokken vred seg som en mark på kroken.

 

Sauer lager superfine børser, men holdt ikke mål under feltforhold. Dette tror jeg er rettet opp nå, ihvertfall hva gjelder rust. Hansen de lux eller en annen sauer-entusiast kan sikkert svare på det.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe galt med vedlikehold her, jeg har det samme med børsene mine i mange år og ingen av dem har rusta som denne. Har kanskje blitt bortskjemt med den gamle tikka'n.

Oljet den igår kveld, la den i futeralet idag tidlig der lå den i 30 min ca før jeg tok den ut i regnet i 3-4 timer, la den tilbake i bilen og kjørte hjem. Allerede da jeg gikk ut av bilen så jeg rustdannelse på løp og kasse.

 

Men samme det, jeg kommer til å duracoate heile skiten så da blir det slutt på det tullet der. Var bare litt skuffa over at den rusta så bra..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt min CG 4000 (som tilsvarer Sauer 200 Jagd) i felt en god del, uten å ha rustproblemer. Rust skyldes ofte salt av et eller annet slag, svette f.eks. Jeg oljer våpenet, bortsett fra der det ikke skal oljes, en liten film over det hele, inkl. magasinene.

 

Og treverket er innsatt med både olje og bivoks.

 

Ta med en klut innsatt i våpenolje, liggende i en plastpose, etter endt jakt gnir du denne over deler du kommer til uten å ta bøssa fra hverandre. Husk magasin og kammer. Stanser ev. rustutvikling til du kommer hjem og får gått over skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...