Jump to content

Kjøp av "ikke-kontrollpliktige våpen"??


morten0

Recommended Posts

Hei.

Jeg lurte om dere vet hvordan reglene er for kjøp av såkalte ikke-kontrollpliktige våpen.

 

følgende står i loven:

"§ 1 Våpen som ikke anses som skytevåpen (ikke-kontrollpliktige våpen)

Svartkruttvåpen produsert før 1890 anses som ikke-kontrollpliktige våpen etter

våpenloven § 1 annet ledd. Det samme gjelder skytevåpen produsert i eller etter 1890 dersom

Politidirektoratet har funnet dem egnet til kun å avfyre ammunisjon som enten er utilgjengelig

i alminnelig handel eller ikke enkelt kan fremskaffes på andre måter, herunder ved egen

tilvirkning."

 

Jeg har litt lyst å en gammel Colt 45. Den jeg ser på er laget før 1890 og det er da selvsagt et svartkruttvåpen. Hva må jeg gjøre for å få kjøpt en slik en? Kan jeg bare kjøpe en brukt uten noen form for papirarbeid, eller må også denne inn i et register?

 

Hva med et svartkruttvåpen som er laget i mellomrommet f eks 1885 til 1902. Hva skjer om man kjøper en som er laget i år 1900? """(.....dersom

Politidirektoratet har funnet dem egnet til kun å avfyre ammunisjon som enten er utilgjengelig

i alminnelig handel eller ikke enkelt kan fremskaffes på andre måter, herunder ved egen

tilvirkning.)"""

 

Ikke alltid like lett å tolke disse lovene. Håper noen kan dele litt erfaring med meg på dette området. Takk for alle svar.

 

Ha en fin dag. :D

Link to comment
Share on other sites

JA du kan kjøpe et hvilket som helst svartkruttvåpen produsert før 1890 uten noen form for tillatelse, du kan også importere slike våpen uten å søke om det.

Ergo den colten du nevner (produsert før 1890) kan du fritt erverve. Det påligger nok derimot deg selv å kunne dokumentere dette (produksjonsår).

 

Dersom du anskaffer et svartkruttvåpen produsert etter 1890 uten å registrere dette, har du et ulovlig våpen.

Skal dette våpenet være lovlig må POD først godkjenne kaliberet som uegnet for skyting pga tilgang på ammunisjon.

DETTE er IKKE lett å få til. Jeg vet imidlertid om 1 eksempel på et våpen av nyere dato hvor en kamerat har fått dette tatt ut av registeret pga ukurant ammunisjon. Det dreier seg her om randtent røksvak patron (husker dessverre ikke kaliberet) som kun var produsert for dette våpenet og i bare små mengder. Dproduksjonen ble avsluttet for flere tiår siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...