Jump to content

Sand i systemet; hvordan få det bort?!


sleskham

Recommended Posts

Etter en smygjakt i område med tørr finsand, så er rifla mi infisert av svært finkornet sand som jeg ikke får bort!

 

Nå holder jeg på å bli gærn av finsanda som har kommet seg inn i rifla mi! Og selvfølgelig innerst inn i finmekanikken hvor det er vanskeligst å komme til, med vanlig puss.

 

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har pusset og oljet og pusset og oljet. All slags rensemiddel for våpen er brukt, men ikke f... om jeg får bort alt. Jeg kan kjenne med fingertuppene ørsmå sandkorn som kommer frem med jevne mellomrom, spesielt inne i kammeret og fra sluttstykket. Synes også at man kan høre bittesmå knaselyder, når man tar ladegrep. Skulle justere litt på kikkertsiktet her en dag, og tror dere ikke det har kommet sand inn i blant gjengene på justeringen her også!

 

Et råd jeg har fått er å demontere rifla fullstendig i sine "enkelte faktorer", og deretter legge det i løsemiddel. Men er det noe lurt da? Magefølelsen min er skeptisk til det. Og kikkertsiktet kan man vel uansett ikke legge i væske. Hva sier dere til det?

 

Annet råd jeg har fått er å bruke trykkluft for å blåse vekk faenskapet fra systemet (unnskyld uttrykket, æ e fra Nord-Norge). Heller mere mot det, enn å legge børsa på sprit for å si det sånn. Erfaringer?

 

Snart er det høst og jakttid igjen. Jeg MÅ få rifla "frisk" for sand til da, ellers blir det ikke rare jakta. Har vært nødt avstå fra noen treningsskytinger fordi jeg vil bruke rifla minst mulig så lenge det knaser når jeg tar ladegrep eller justerer på kikkertsiktet.

 

Nå er jeg desperat! Hva skal jeg gjøre??

Link to comment
Share on other sites

hvilken type rifle er de eg hiver alltid rifla mi i dusjen i varmt vann. de har eg gjort de siste 7 åra den er god som gull ikkje brule såpe bare varmt vann og la den stå og tørke etter på ikkje ha varme på den. har du trestokk skru den løs fra stokken og ta den i dusjen så kan du bruke blåsepistol og kompressor. på plasser du ikkje kommer til og tørke sett den inn etter på med en fin olje prolong eller liknende.

Link to comment
Share on other sites

hvilken type rifle er de

 

Jeg har en Howa LT 1500 kal 223.

 

eg hiver alltid rifla mi i dusjen i varmt vann. de har eg gjort de siste 7 åra den er god som gull ikkje brule såpe bare varmt vann og la den stå og tørke etter på ikkje ha varme på den.

 

I militæret ble vi nå alltid truet med juling og det som værre er, hvis vi ble tatt i å "pusse" AG'en i dusjen! Så du mener at det ikke vil skade rifla? Ikke kikkertsiktet heller? Ja, det får bli siste løsning, asså. Dusjen... uff.

 

har du trestokk skru den løs fra stokken og ta den i dusjen så kan du bruke blåsepistol og kompressor. på plasser du ikkje kommer til og tørke sett den inn etter på med en fin olje prolong eller liknende.

 

Rifla mi har ikke trestokk. Men jeg skal først prøve med kompressor/trykkluft, så får vi se. Jeg skal være passe desperat om jeg dusjer rifla mi(!)

 

Men takk for råd!

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke har trestokk, ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å ta den med i dusjen. Så lenge du oljer inn den godt etterpå burde det ikke være et problem.

I "sandkassa" brukte vi trykkluft for og ta det verste av sand og støv av ag'n. Har det festet seg fin sand på "fuktige" områder i børsa er nok trykkluft bortkastet tid.

 

Og som den karen lengre opp her skriver, at det ble trua med smekk om man tok med AG'n i dusjen.

Det gikk vel heller på at de ikke var særlig interessert at 200mann skulle stå og spyle olje og dritt etter endt tjeneste om dagene i dusjområdet/sluk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Av med stokken, spyl alt i varmt vann, (ikke kikkert, ta den med trykkluft) .

Våpnet tørker fort etter den behandlinga, blås deretter med trykkluft.

Etterpå kan du spraye alt i crc-556 (ikke stokk og kikkert)

Blås rent med trykkluft og tørpuss.

Knaser det enda er det bare å foreta samme på nytt, stålet tåler vann.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...