Jump to content

ZEISS VICTORY VARIPOINT M 1,1-4X24 T*


dartvidar

Recommended Posts

Hei

Jeg sitter og kikker litt rundt på Zeiss Victory Varipoint kikkert sikter til min AR15.

Er det noen som vet hva forskjellen er mellom VARIPOINT M, VARIPOINT V, og den som bare heter VARIPOINT.

Jeg ser at den som heter Varipoint M koster litt mere en den som bare heter Varipoint.

Men så har du en som hetere Varipoint V, hva er forskjellen på denne om M? Hvordan er prisen på V i forhold til M.

Er det noen som vet hva ca prisen på kulebane kompensator for høyde og side retning for Zeiss Victory Varipoint 1,1-4X24 T*. Er det noen vits i og ha kulebane kompensator for side retning på praktisk rifle?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Så meldingen din først idag.

Ser du har fått svar på spørsmålene dine.

Personlig ser jeg ikke behovet for utv.justering i side for praktisk skyting. Forlegger heller siktepunkt i forhold til vind pga varierende skyteavstander og kort skytetid. På en kikkert for presisjonsskyting på lange hold er det en stor fordel.

 

Her er noen linker:

 

http://www.zeiss.com/c1256bcf0020be5f/C ... 47005cf52b

 

Prøv deg frem med de ulike retiklene:

 

http://www.zeiss.com/C12568CF00206298/C ... e/elk.html

 

Utvendig justerbart/låsbart tårn:

 

http://www.meditec.zeiss.com/c12567a800 ... e800402858

 

Liker personlig retikkel 60 fremfor 0 da det har horisontale linjer som hjelper litt når man skal forlegge siktepkt foran mål i bevegelse.

 

Mvh.

Tor Erik

Link to comment
Share on other sites

Det som er bra med den er den klare og lyse prikken, samt at du nesten ikke har noe "tunnelfølelse" på lav forstørrelse på den(dette gjelder forøvrig Swaro Z6 også). Samt at optikken stort sett er så mye bedre i de europeiske kikkertene(Zeiss, Swarovski, S&B og muligens Meopta), at det til tider vil være lettere å se blinkene(i forskjellige lysforhold etc)

 

Nå har jo endel av de bedre(spesiellt finnene) begynt å gå over til Swarovski, dette for å ha ett større "zoomfelt" på kikkerten

Link to comment
Share on other sites

Både ny og gammel har justerbart lys. Det var kun i en periode(frem til i fjor høst tror jeg) at den 1,1-4 hadde en automatisk justering i tillegg. Den synes ikke jeg var noe særlig til praktisk.

På den helt nye har de nå fjernet denne funksjonene(på 1,1-4)

Ellers er det vel Coatingen på de nye som er bedre, tror nok ikke det har noe å si i praktisk.

 

Konklusjonen blir, enten kjøp en som har lysjusteringsbryteren som et ubåttårn, eller kjøp en helt ny som det har tatt vekk den automatikkgreiene på..

 

Alternativ så er vel kanskje Meopta Meostar 1-4 mest kikkert for pengene til praktisk.

 

Er ellers fornøyd med den Swarovskien jeg har montert på min

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...