Jump to content

Sabatti Multichoke et godt kjøp?


Emil

Recommended Posts

Hei, var på vilmarksmessa i dag og kjøpte med en Sabatti Multichoke 12/76. Er dette er got kjøpt for en førstegangskjøper? Likte hagla men hadde ikke lest noe spesielt om Sabatti, er det gode hagler? Eller er det mye tull?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har brukt Sabatti Multichoke både på bane og til jakt nå i over 3 år (byttet da ut en Star Baikal som jeg hadde hatt i 15 år). Jeg kjøpte den på en villmarksmesse på Lillestrøm og fikk den gang et meget godt kjøp på den (Børselars AS), hadde planer om å kjøpe en Lanber, men valgte Sabattien pga. godt kjøp (i forhold til veiledende pris og at de gir livstidsgaranti). Hadde jeg valgt i dag hadde jeg nok gått for en Lanber eller kanskje lagt litt mere penger i det og kjøpt noe helt annet.

 

Dette kan ha noe med min kroppsbygning og hvor mye jeg skyter i løpet av et år. Sabattien har en rekyl som slår hardt og gjør at jeg får et veldig hovent kinn etter en del serier på banen. Om jeg skyter 5-6 trappserier på en kveld, blør jeg fra kinnet og hovner opp.. Noen ganger har jeg lånt ei sporting hagle av en kamerat (Blaser F3) og merker ikke rekylen i det hele tatt i forhold. Jeg kan skyte 400 skudd på en kveld med Blaseren uten å merke noen ting hverken i skulder eller kinn... Jeg skyter mellom 1500 og 2000 skudd i året, med andre ord flyr jeg med hovent kinn halve året... Så kan sikkert noen si at hagla sikkert ikke passer meg, men mange "guru'er" har kikket på meg skyte med denne hagla og sier at det ser ut som den passer meg bra.. Jeg treffer også bra med den, så alle slike ting er jeg fornøyd med.. Tror rett og slett dette er ei hagle som passer best på jakt....

 

På jakt har Sabattien fungert veldig bra med Eley Bismuth i ulike haglstørrelser og jeg har skutt mye vilt med hagla. For meg virker Cylinder og 1/4 choke helt bortkastet både på jakt og trappbanen (på skeetbanen er 1/4 choke grei nok). Jeg bruker stort sett 1/2 og 3/4 choke året rundt, bane og jakt.

 

Jeg har hatt noen problemer med hagla. Om jeg skal skyte dobbelt skudd (press, skeet eller jakt) hender det at andreskuddet ikke går av når jeg skyter undre løp før øverste (slik man helst vil). Om jeg skyter øvre løp før det undre har jeg ennå ikke hatt problemer. Av andre problemer kan nevnes litt tendenser til punktering av tennhette i underste løp og at chokene er veldig tynne i godset og tydligvis utvider seg med mye skyting. Jeg har nemlig problemer med å skru de chokene jeg bruker mest ut og inn i hagla. Må derfor kjøpe ny 1/2 choke annethvert år. Problemet med at andreskuddet ikke går av har også to kammerater av meg med samme hagle (dette skjer kanskje på 1 av 20-30 dobbelskudd,altså ikke ofte, men man blir forbanna de gangene det skjer i en jaktsituasjon eller i konkuranse). Mine to kammerater kjøpte sine Sabatti'er ca et 1/2 år før meg, mulig at disse problemene er blitt fikset på nyere modeller. :?:

 

 

Alt i alt er jeg egentlig ganske godt fornøyd med hagla til jaktbruk, men synes ikke den duger på bane. Om jeg kjøper meg ei banehagle en dag, kommer jeg sikkert til å beholde Sabatti'en som jakthagle, den har som sagt nedlagt mye vilt og har faktisk aldri klikket, kilt seg eller vist svakhetstegn i stokk eller fortre til tross for mye bruk i alt slags vær. At jeg må skyte øvre løp før det undre osv. har jeg lært meg å leve med ( ikke sikkert din er slik..).

 

Sabatti Multichoke virker som ei grei hagle, men jag hadde faktisk mindre problemer med min gamle Star som bare kostet 1/3 av prisen...

 

Lykke til med hagla :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min Sabatti Multichoke på Winge våpen for 6-7 år siden. Likte haglas utseende, og den passer meg bra. Nevnte problem med vekslingen hadde jeg også. Leverte den tilbake til Winge, og der ble det fiksa. Har aldri hatt noe problem med dette siden. En kompis kjøpte sin hagle på omtrent samme tid, og han har også hatt nevnte problem, og fått ordna det. Slike problemer skal man ikke godta og lære seg å leve med. Få forhandler til å få hagla i den stand man forventer. Jeg skyter bra med min Sabatti Multichoke, og siden den nå fungerer 100%, vil jeg nok aldri bytte den ut. Virker som den ikke ruster lett heller. Hagla mi er flekkfri, men blir kanskje pussa skikkelig en gang annet hvert år. :D Ellers er det bare demontering og lufttørking på stua hvis hagla har blitt våt.

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte min Sabatti MCH i Desember 08 som førsteganskjøper etter å ha lett litt etter ei hagle som passet meg og som kunne vare livet ut. fikk tafset på en hos enerådene våpenforhandler i bodø og med livstidsgaranti på deler var det ikke vanskelig å ta beslutningen.

har ikke hatt noen problemer av noe sort med den. har hatt den med ut på havet noen ganger og det er ingen tegn til rust eller flekker på børsa.

denne hagla er ikke ett dumt kjøp. rett og slett storfornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...