Jump to content

Smygjakt på rådyr - samling av tips.


nesnah

Recommended Posts

Har fått terreng på rådyr her på Østlandet i år, og har tidligere bare smygjaktet etter storfugl, som jeg antar er litt enklere enn vare hjortedyr. Dette er jo veldig spennende og terrenget skal være brukbart, med all slags skog; fra tett granskog til åpen furuskog og en del myr, småvann, stier og hogstflater - men ikke så mye tilgrensende innmark. Jeg har brukt mye tid de siste månedene på å gå gjennom gammelt pensum fra jegerprøver og jaktlitteratur, og til og med anskaffet DVD for rådyrjakt. Om jeg kan være så frekk å spørre om noen tips her på forumet, hvor det virker å være mange med bred erfaring, så kan jeg jo starte med noen av de tipsene jeg har fått så langt:

 

-Vindretning: gå mot vinden, rimelig basic, tips jeg har fått er liten sprutflaske i lomma med melis eller potetmel

 

-Lyd-disiplin: stille og sakte med omveier er bedre enn raskt og rett på dersom det støyer. Om man knekker kvist, stopp ett minutt eller to. Stopp ofte og bruk ører og kikkert.

 

-Utstyr: Lydsvakt, vekk med metallspenner og alt unødvendig, liten sekk tett til kroppen. Har lest om sokker man kan spenne på støvlene, noen som har god erfaring med disse? Skal på jakt og fiskedagene på Elverum i helga og står vel i fare for å anskaffe slikt. Kamuflasje av ansikt og hender er et tips jeg har lest om flere steder, men Solli i "Jakt for alle penga" nevner uttrykkelig at han ikke går så langt i kamuflasjen.

 

-Våpen: Der har jeg jo kun ei rifle, og man tar det man har: en lett 30-06 med 3-9x50 kikkert, stiller vel da kikkerten på 3x og baserer meg på hold < 100m. Har lagt inn noen timer på skytebanen i sommer og føler meg fortrolig med kvaliteten på denne, og etterhvert også skyteferdighetene. Skal trene litt mer på raske skudd, også stående. Har uansett fått tips om at det er viktig med å bli skuddklar mest mulig lydløst og i en jevn bevegelse.

 

-Terreng og tidspunkt: Her er jeg kanskje mest usikker, størst sjanse for å gå på rådyr har man vel morgengry og skumring, så det logiske her er vel å finne et terreng man synes ser bra ut og starte nedvinds og gå oppover og se etter spor. Vi snakker om september/oktober og utover, så revirhevdelse etc. er vel ikke noe bukkene lenger driver med slik jeg forstår det. Tips?

 

Til slutt, vi kommer til å være to stykker som jakter sammen, hvor godt fungerer det å postere en person oppvinds og så smygjakter nr to mot posten? Hva med vindretning i slike forhold?

 

Jeg legger ikke skjul på at jeg er uerfaren på denne jakttypen, så om spørsmålene er naive så får det stå sin prøve. Tar gjerne i mot tips.

Link to comment
Share on other sites

Du har jo fått med deg basic'en og litt til egentlig, har bare litt og tilføye og det er at når du går stille og rolig bruker du øya mest mulig til å scanne terrenge, unngå å vri hue fra side til side. Videre tror jeg at sjangsen er minimal med bare en post i terrenget og en "driver" (smygjeger), rådyret vil runde deg etter alle kunstens regler.

Min erfaringer at (jeg jakter stortsett bare sammens med 1 til på rådyrjakt) for deres del er det best å gå 2 stykker på smygjakt, gjerne skrått i fra hverandre (bytte på å lede an) på en 100-200-300 m (avhengi av topografien) slik at hvis den ene tar ut dyr som vil prøve å runde for å få vindtrekk løper det på nr 2 som kommer bak...... det blir som en bakpost å regne, skjønner? Her er det viktig med våpendisiplin og godt bakhold i og med at du sikkert vil ha kammeraten med deg neste år og.

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes ut som noe vi kan prøve når vi blir litt mer trygge på terreng og metode, takk for tipset. Ellers så stod det forresten i tilltatelsen at det oppfordres til å skyte rev. Jeg antar at dette har med belastning på rådyrstammen å gjøre, men hva gjør man med en reveskrott om det skulle bli aktuelt. Graver man den ned?

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere i tråden, legg igjen klokka hjemme.

Stopp og observer ofte! Hvis du synes du går sakte så går du for fort!

Stopp og observer ofte! Når du står stille, stå stille til du mener du har stått for lenge, så står du stille dobbelt så lenge. Har til gode å møte rådyr som ikke er tålmodige :) Nesten ingen ting er mer irriterende enn å stå i kanten på ei hogstgruppe å se etter rådyr og idet du er overbevist om at det ikke er noen der og tråkker forbi kjerret så hopper det avgårde 4 dyr 50m forran deg :oops:

Stopp og observer ofte! Bakover er like viktig som fremover. De runder deg for å få luktsporet dersom de er usikkre.

 

Kikkert er mitt beste verktøy. Ikke bare på lange avstander, men også tett på. Er det kvist eller bukk, vind eller geit i bringebærkrattet.

 

Har også hatt gode erfaringer med varianten med to jegere som smyger, men da i paralelle linjer og hvor en står stille mens den andre rykker frem. Det er den som står stille som får dyret, hver gang. Våpendisiplin og kjennskap om terrenget er viktig.

 

Skitt jakt. 3 dager igjen til åpning i Snillfjorden :D:D

Link to comment
Share on other sites

men hva gjør man med en reveskrott om det skulle bli aktuelt.

Ta vare på den til bruk som reveåte :wink:

 

Ser du har fått gode tips og kan det mest grunnleggende. Glem ikke posteringsjakta. Jeg har skutt flere rådyr på slikt enn smygjakt :)

Bruker en snusboks som "vindmåler", den inneholder hvetemel og har stukket et nålehull i ene kanten på lokket. Lydløst og funker som snus....

Link to comment
Share on other sites

Ett år i USA dro jeg på rådyrjakt sammen med en som konsekvent drev buejakt.

Han ba meg la være å spise kjøtt i tre uker før jakta. Det var greit med fisk, men ikke med kjøtt, hverken av bufé eller fjærkre.

 

Jeg måtte ikke bruke deodorant, shampoo eller såpe. Før vi dro ut på jakt vasket vi oss i et vann, og rullet oss i mudderet, som vi brukte for å skrubbe kroppene våre rene.

 

Jakttøyet hadde han bedt meg kjøre i vaskemaskinen uten såpe, på 60 grader, fire ganger. Så måtte jeg henge det utenfor huset, helst under et løvtre, i en nettingbag. Det gjaldt også støvlene - som ikke ble vasket, selvsagt.

 

Når vi dro på rådyrjakt var det likegyldig hvordan vi gikk i forhold til vinden, rådyrene ble ikke støkket, og vi kom så tett på at jeg ikke fikk meg til å bruke rifla.

 

Så det er jo noe å vurdere. :D

 

En spesiell amerikansk friluftsmann.

 

lang1.2.gif

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg ville helt klart ha gått ut og satt meg ved en gruppe/snauhogst som bør være en 2-3 år gammel slik at det har blitt bra beite der. Har skutt mange på denne måten og syns det fungerer best. Nb. du må gå ut mens det enda er mørkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...