Jump to content

Kulefall 22lr subsonic?


Benelli86

Recommended Posts

Hei :D Lurer på om noen sitter på info ang kulefall på 22 lr.

Ammunisjon: Eley subsonic HP 40 gr.

Rifle Cz 452 std. m lyddemper

Går utifra vanlig høyde på montasje.

Våpnet er skutt inn på 80 meter, og har treff 45 mm over på 28 meter.

 

Hadde tidligere en tabell men denne ble borte, og klarer ikke regne med

kalkulatorer med utenlansk data.

Det er seff bare ca tall jeg trenger.

TAKK :D

Link to comment
Share on other sites

Konge :D men kunne tenke at noen viste kulebanen +/- cm viss våpnet var skutt inn på 80 meter,

Veit det kan regnes på kalkulator.

Men er helt grønn på disse. :mrgreen:

Kan seff sette igang å skyte på 10-100metern, men viss det kan regnes sånn cirka, slipper jeg jobben igen :D

Link to comment
Share on other sites

Det der ER kulebanen.

 

De verdiene som er i tabellen er det du stiller inn på siktet, med en vanlig kikkert (som stiller 1/4" @ 100 yds eller 7.5mm @ 100m) multipliserer du med 4 for å få antall klikk - på alle avstander.

Hvorfor du vil regne det om til cm er for meg nokså uforståelig, bortsett fra evt. for å få et innblikk i hvor kula er på vei til målet. Det er i og for seg fornuftig nok.

 

Ca tall får du slik: antall hundre meter * antall moa * 3 = kulefall i cm, hvis du er så grønn at du ikke klarer det regnestykket så trenger du øvelsen :wink: Så skal vel noen kontrollere resultatet om du vil.

 

Siden du vet at du er 4.5cm høyt på 25m så trekker du ifra 4.5cm, fra de verdien du får, da har du hvor langt kula er under siktelinja om du ikke stiller siktet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er nå jeg skal si at du er helt borte i matte om du ikke fant ut det selv :wink:

 

Dersom du laster ned PCB og legger in BC=0.12 og Vo = 310m/s så får du en tabell som er nesten helt lik denne, men med inndeling som du selv ønsker, vindavdrift, energi, flytid, hastighet, gud vet ikke hva.

 

Akkurat nå gidder jeg ikke gjøre det for deg. Men her, for Wolf Match, som er SK Match her hjemme:

22tacballisticsx600a.png

 

Og her, dette er en god måte å presentere det på, særlig liker jeg tegningen av retikkelet http://accurateshooter.net/pix/22tacdatasheet.pdf

 

Du må uansett skyte det i din børse med ditt sikte for å kunne vite om det stemmer helt, på de lange holdene (over ~150m) er det og en ikke ubetydelig forskjell i høyde sommer og vinter, på 200m omtrent 1.5moa /0.45mrad såvidt jeg kan finne ut. Men det baserer seg på at et par skytebaner er akkurat 200m

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...