Jump to content

Pressing av riflehylser til halvauto


merkel95s

Recommended Posts

Skal imorgen igang med å lade opp skudd til en Browning halv-auto kal.9,3x62. Vanligvis pleier jeg å presse de pent først (hevarm nede, dia ned til den toucher hylseholder og ca.en omdr. opp) for å se hvordan de går i kammeret. Greit nok.

 

Men med en halvauto får man jo ikke følelsen med hvordan det kamrer, er det da like greit å hel-presse de med en gang? Noen som har noen erfaringer eller tips om dette?

Link to comment
Share on other sites

jeg lader til vepr'n min, og helpresser. dia net til hylseholderen, så en 1/4 omd. til. dette for å være sikker på at patronen kamrer skikkelig. har en kamerat som har en slik rifle som deg, og han måtte kjøpe seg smallbase die for å greie å presse hylsene sine nok til at de kamret skikkelig hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Lading til gassdrevne halvautomater og andre børser med roterende sluttstykke, krever i de fleste tilfeller "Small Base" dier. Årsaken er ganske enkelt at slike våpen som regel har ekstremt trangt kammer for å unngå klebing etter avfyrt skudd. Mitt råd er at du helpresser hylsene maks om du har en normal die, og prøver om den fungerer. Kvalitetshylser fra Norma og Lapua er også en fordel, de går ikke så mye "tilbake" etter pressing, S&B vil du nok få trøbbel med :? .

 

Press og lad ihvertfall ikke så mange skudd før du tar en test :? .. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke nr. men er den samme som 308,30.06 og andre standar patroner. Ikke 6,5x55 den bruker større.

 

Forresten måtte jeg bruke smallbase die når jeg ladet til min forige automat. Den jeg har nå holder det og helpresse normalt.(kontakt mellom holder og die og en kvartrunde tilbake)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...