Jump to content

Bruk av lokkeender


RoarBT

Recommended Posts

Jeg prøvde meg så smått på litt smygjakt på ender forrige høst, men uten hell.

 

Derfor planlegger jeg å kjøpe meg noen lokkeender i år. Dessverre kjenner jeg ingen som har greie på andejakt.

 

Er det noen som har lyst til å fortelle litt om hvor mange lokkeender som trengs, når på døgnet det fungerer og hvordan de skal plasseres? Eventuelt andre tips? Det hadde jeg satt pris på!

 

Ellers lurer jeg på om noen har gode tips for apportering, for de som ikke har hund? Fungerer f.eks en fiskestang med en diger krok?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i samme situasjon som deg for noen få år siden. Har derfor vært en del prøving og feiling, men nå begynner det å bli bedre.

Du bør ha ca 20 fugl. Bind de sammen i små grupper på 3-5 fugl og sett de med 3-5 meters mellomrom mellom gruppene.

 

XXL selger lokkeender i plast som er fine. Få tak i noen søkker og et tau som synker for å ankre de fast. For å binde de i grupper tar du tau på ca 50-100cm mellom fuglene i gruppa.

 

Fuglen trekker tidlig morgen , så du må være på post i god tid før sola kommer opp. Jeg fått lokket fugl allerede før solen kom opp. Midt på dagen er det stille, men da kan du jakte skarv eller annen fugl. Fra ca kl 1600 og til det begynner å bli mørkt trekker fuglen inn igjen. Tenkt også på at fuglene må kunne se lokkeendene. Er det høye fjell/øygrupper i nærheten bør du legge lokkefuglen så langt ut du kan, men husk at du ikke bør skyte på mer enn 25-30m.

 

Her er et bilde fra fjorårets jakt. I år skal jeg sette de i grupper på 4, ikke 2 som på bildet. Skal også ha flere ender.

sjfugljakt08016.jpg

 

På skjæret i bakgrunnen skal jeg sette lokkeskarv, som tas med rifla :)

 

PS: en god lommelykt er et must når du skal hjem igjen på kvelden. Lommelykten brukes også for å varsle andre båter så de ser deg på kvelden/morgenkvisten. Og for alle del bruk redningsvest. Kombinasjonen kald og mørk sjø er livsfarlig. Det er heller ikke mange andre ute på sjøen på den tiden av året.

Link to comment
Share on other sites

Appropos dette med smygjakt på ender så er smyging etter kvinand noe av det mer spennede en kan drive med. Først lokaliserer man endene og huker sg ned til de dykker. mens de er under vann går en raskt mot dem. Når det begynner å boble i overflata må en huke seg ned igjen, dersom man ikke er kommet på skuddhold. Det går vanligvis et par sekunder fra boblene kommer til anda dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...