Jump to content

Ladekomponenter for mauser 8x57 I


trevis

Recommended Posts

Får man kjøpt ladekomponenter som kuler, hylser og dies for det gamle mauserkaliber 8x57 I, eller er dette så foreldet at det har gått ut av handelen? Lurer på om dies for Mauser 8x57 IS kanskje kan brukes?

Jeg tror at hylsen er den samme for begge kaliber, bare at hylsehalsen er litt trangere på I -kalibret for å passe til kule .318" = 8,07 mm, IS-kulen er .323" = 8,20 mm.

Kan 8x57 IS dies stilles til å krympe hylsehalsen så kraftig at den kan brukes til ladning for 8x57 I?

Håper på svar, særlig hvis jeg tar feil!

Link to comment
Share on other sites

Sannsynligvis går det, men du må slipe ned ekspanderpluggen din slik at den blir så mye mindre i diameter at du får hold på kula.

 

Om du spør pent får du sikkert lov av forhandler å prøve om det fungerer. Plukk ut hele senterstolpen med ekspanderen på og prøv om dia presser halsen godt nok til å få hold på kula. Gjør den det er resten enkelt å fikse

 

Kuler og komponenter derimot er vanskeligere materie. Er ikke mange som fortsatt produsere kuler i .318. Hylser er nok enklere å finne tak i fra TYskland der det fortsatt finnes endel våpen i kaliberet.

 

Siste vi hadde inne av ammo var S&B og de produserer så vidt jeg vet fortsatt prosjektiler

Link to comment
Share on other sites

Har 8x57ir i drillingen. Napper ut 323 kulene for så å presse ned hlsen til 318 med en 32 acp zaiser.

 

Kuler er det værre med men Midway har i allefall wodleigth kuler, prøvde å bestille sørli & gulerot

men schau har de bare i 323. Hylser er det nok det enkleste å få tak i.

 

Bor du i nærheten så kan jeg prøve å hjelpe deg med noen skudd.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svarene så langt!

Dette ser ut til å by på betydelige problemer. Vet nesten ikke hva jeg skal gjøre. Saken er den at jeg er blitt tilbudt å få kjøpe en rifle i 8x57 I. Har veldig lyst på akkurat denne rifla. Men hva skal jeg gjøre med den hvis det ikke er ammunisjon å få tak i? Lurer på om det er mulig å skifte til et annet løp i kal. 8x57 JS? Er dette mulig og hva vil det ca. koste?

Link to comment
Share on other sites

.318 er like mye militær som .323. Hvis jeg ikke tar feil bestemte tyskerene for å øke dybden på riflene da de gikk over til lettere og høyere hastighet. Det er derfor diameterene er så like, for de tok de gamle militærgeværene og trakk opp riflene.

 

Det er fortsatt mulig å få tak i blyspisskuler. Vanligste kulevekt er 196grains. RWS og S&B har slike. Homogene kuler kuler er å få kjøpt. Som nevnt tidligere Woodleigh lager kuler. Jeg har sett lettere kuler også, men husker ikke hvor. (140, 170 grains). Helmantel er det værre med, men jeg kjenner en som har et lite lager av gammeldagse stålmantlede.

 

Ellers er det fortsatt mulig å få en bøssemaker til å trekke opp riflene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...