Jump to content

Hp på Blodspor, hva skal til??


kimveg

Recommended Posts

Hehe - ja det er et godt spørsmål du!

 

HP (hederspremie) er noe som dommeren kan gi som en ekstra hedersbevisning når hunden ellers har gått til en 1 premie. Det er høyst individuelt hva dommeren mener fortjener en HP.... hunden bør dog ha gjort et eksepsjonelt godt stykke arbeid. Men sånn er det dessverre ikke i virkeligheten; noen dommere slenger HP-er etter deg som om det er romjulssalg. Og så har du den andre kategorien dommere som er ekstremt gnitne på dem og som kanskje i sin karriere kun har delt ut en håndfull av dem...

Personlig synes jeg det er såååå mye mer tilfredsstillende dersom man får HP av en dommer av sistnevnte kategori...

Link to comment
Share on other sites

Hehe - ja det er et godt spørsmål du!

 

HP (hederspremie) er noe som dommeren kan gi som en ekstra hedersbevisning når hunden ellers har gått til en 1 premie. Det er høyst individuelt hva dommeren mener fortjener en HP.... hunden bør dog ha gjort et eksepsjonelt godt stykke arbeid. Men sånn er det dessverre ikke i virkeligheten; noen dommere slenger HP-er etter deg som om det er romjulssalg. Og så har du den andre kategorien dommere som er ekstremt gnitne på dem og som kanskje i sin karriere kun har delt ut en håndfull av dem...

Personlig synes jeg det er såååå mye mer tilfredsstillende dersom man får HP av en dommer av sistnevnte kategori...

 

Det var det jeg har hørt, har ikke mye erfaring, men de som har fått hp når jeg har gått prøve har feks. gått direkte på og støkkt opp dyr,

Det er ikke så mange sporene jeg har gått, men har meldt meg opp til flere nå framover. men må stille på noen utstillinger etter august for da er hunden over 2år,

Link to comment
Share on other sites

Det kan være at ekvipasjen under oppgaven får et uventet forstyrrende moment. F.eks støkker vilt, møter andre brukere av naturen, får torden osv. Løser ekvipasjen et slikt moment på en "meget god eller utmerket" måte, KAN Hp etter mitt skjønn være på sin plass.

Link to comment
Share on other sites

Guttapåskauen: Eg har absolutt ikkje inntrykk av at det fungerer slik! :)

 

Men at enkelte dommarar - og frå enkelte distrikt - har ord på seg for å vera snille/strenge, det kan so vera. Dette gjeld både kor dei "legg lista" for HP og elles for dei ulike premiegradene. Trur likevel neppe at dette er eineståande for blodsporkonkurransar.

 

Går ut frå at NKK har overoppsyn med dømminga rundt om i landet, og at dei med jamne mellomrom går gjennom den praktiske dømminga hjå dei ulike dommarane.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg ikke skjer eies... man har vel en og annen gang dommersamling for å samkjøre dømmingen - men folk er individuelle og gir HP etter hva de selv synes fortjener det.

 

Jeg vet dommere som ikke gir HP selv om bikkja får 3 hjorter på seg 50 m fra sporslutten og som likevel velger å følge blodsporet mot enden. Og andre som gir HP når hunden har måtte hoppe over en "elv" (1 m bred) fordi det liksom var så vanskelig.. Så det er stor forskjell ja.

 

I Finland der jeg kom fra nå eksisterte ikke HP men poeng. De tallfesta de ulike momentene og da så man jo hva sluttsummen ble og hvilken premiegrad man fikk.

Link to comment
Share on other sites

Frykta nok at det likevel kunne vera slik, ja...

 

Litt ulikheit i dømminga må me nok berre godta. Men dette bør vera noko å ta tak i for NKK, NJFF eller kven som måtte føla seg kalla.

 

Men å kjefta på ein dommar ved premieutdelinga er ikkje rette måten å gjera det på, sjølvsagt.

 

Om det finske systemet er betre, veit eg ikkje. Rettningslinjene for dei norske blodspor-prøvane trur eg er meir enn gode nok. Men meir samkøyring av domarane, bør det nok bli.

Link to comment
Share on other sites

Kva som skal til for at HP blir tildelt på ein blodsporprøve er individuelt. Men som Jaktlykke skriv så skal sporarbeide vere eksepsjonelt godt utførd av både hund og førar.

 

Korleis det er andre plasser har eg ingen anelse om men i Sogn og fjordane har me hatt dommarkonferanser 2 ganger som eg veit om. Den siste gangen me var samla var det mykje diskusjon om dømming og kva krav ein har til dei forskjellige premiegradene. Det eg savna på den samlinga var at me var ute og dømde 2-3 hundar saman for å sjå skilnaden i bedømminga. Vonar det vert gjort på neste samling, om det vert nokon ny samling på oss.

 

Som dommar har eg hatt god nytte av å vere sporleggar på prøver der andre har dømt. " Dømmer" alle spor eg har som sporleggar og kontrolerer min premiegrad og bedømming mot den andre dommaren sin bedømming. Som oftast har eg den samme premiegrad som den andre dommaren.

Link to comment
Share on other sites

Hei Det står i NKK sine regler hvordan det skal bedømmes , se side 9 under blodsporprøver her: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex? ... 7758821200

Jeg er helt enig at der er forskjellig syn på bedømmingen .

Den rette vegen å gå er nok som Beagelen skriver i et tidligere innlegg : Dommersamlinger med flere dommere på samme spor for å se evt avvik . Jeg kan opplyse at NSHK også har hatt slike samlinger for samkjøring av sine dommere på bruksspor . Men lista for å få HP bør ligge høyt . Jeg dømmer selv 30 - 50 hunder i året men det blir sjelden gitt mer enn 2-4 HP i året.

Link to comment
Share on other sites

På den andre sida er vel ikkje dette problemet noko me kun finn i blodspor-dømming. Også frå eksteriør-dømminga høyrer eg om folk ynskjer å stilla for den - men ikkje for den - dommaren.

 

Men det er klart at viss antal HP skal brukast som kriterium for td. deltaking på NM-blodspor, så bør det koma ei innskjerping/standardisering.

Link to comment
Share on other sites

...Men det er klart at viss antal HP skal brukast som kriterium for td. deltaking på NM-blodspor, så bør det koma ei innskjerping/standardisering.

Det var jo det som var gamleordningen. Der telte alle HP-er som bikkja hadde fått - og det var ikke noe krav om at de skulle være tatt i nyere tid.

Så en hund som hadde ørten HP-er samlet gjennom mange år ville jo såklart gjøre det fryktelig vanskelig for en yngre hund som ikke hadde gått prøver i søkk og kav. De nye ekvipasjene slapp jo knapt nok til fordi de gamle er eldst og seilte på gamle prestasjoner.

Link to comment
Share on other sites

dachshund: Forstår kva du meiner. Ein annan måte å gjera det på, er å oppretta ein eller annan slags "eliteklasse". Men elles tykkjer eg no det er flott med stor breidde i deltakinga på prøvane. :) Og det norske systemet er vel relativt enkelt og greitt for arrangørane - det tel litt det også. Så eg ser ingen grunn umiddelbart til å ta etter andre land. (Dessutan heiter det: Å skille klinten/ugraset frå kveiten.)

 

jaktlykke (og litt dachshund): Ja, eg ser at det gamle systemet heller ikkje var perfekt. Men kanskje det likevel var betre enn det me har no?

 

At gamle sporhundar oftast er dyktigare enn unge, er vel tilfelle... Så om dei unge må venta litt, så er vel det akseptabelt.

 

Ein annan ting er at "prøve-løvene" som reiser land og strand for å få starta, dei vil før eller seinare også få gode plasseringar - sjølv om hunden ikkje er av aller beste sort. Er det difor muleg å innføra eit "tabell-system" der det er gjennomsnittet av alle plasseringar som tel?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...