Jump to content

Endre randtenning til sentertenning.


Recommended Posts

Vet det er mulig. Men er det dyrt og mye arbeid eller er det en lett sak? Noen som har gjordt noe slik på ett våpen før?

 

Er snakk om en rollingblokk rifle. Den er randtent nå men vil bruke den så derfor vil jeg bygge om til sentertenning. Kaliber er forøverig en 38/9mm av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke gjort det selv, men har et par ombygde RB rifler i skapet og har kikket på flere. Det er en relativt smal sak, men skal det bli riktig bra bør man styre unna de enkleste metodene. Jeg har sett noen som åpenbart er bygget om med håndholdt bor, fil og loddetinn.

 

Det som må gjøres er, i det jeg antar er rett rekkefølge:

 

Fyll inn den originale tennstempelkanalen med ett eller annet, antakelig er en tilpassset stålbit som loddes fast det beste. Jeg har sett eksemplarer hvor hullet bare er fylt med tinn eller sølvlodd, men dette er neppe å anbefale.

 

Ny, sentrert tennstempelkanal bores. Enten må en bruke en senterbor og passe på at bare den tynne spissen kommer gjennom, eller så må man bruke flere bor i ulike diametre og passe på hvor dypt man borer så ikke hullet blir for stort. Det er nok under denne operasjonen det er størst sjangs for å ødelegge noe skikkelig, hvis man ikke gjør nøyaktig arbeid.

 

Nytt tenstempel dreies eller files, har en ikke dreiebenk så funker det med en drill og ei fil. For en standard remington må det nye tennstempelet ha en utfilt flate på ene siden, slik at tennstempelskruen har noe å låse i så ikke tennstempelet faller ut. Tennstempelet bør herdes.

 

Hullet for tennstempelskruen, og gjengene i hullet, renskes opp dersom det er spon og/eller loddetinn i det.

 

Den originale tennstempelskruen kortes inn, på en militær RB går skruen helt forbi rand-tennstempelet. Hullet for skruen er slik plassert at den treffer i senter av et sentrert tennstempel, en må derfor korte inn skruen og som ovenfor nevnt file en utsparing for skruen i siden av tennstempelet.

 

Ideelt bør denne ombyggingen gjøres på et ekstra sluttstykke, så det originale ikke blir ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...