Jump to content

6.5x65 RWS


KnuteriK

Recommended Posts

Hei.

 

Har i en årrekke skutt mye med jaktrifle, mest trening til hjortejakt, men også litt på hold opp mot 500 meter. Det er det lengste vi har på skytebanen. Har tidligere skutt med Tikka 595RH i 308 (Supersporter). Denne børsa var veldig god å skyte med, og ble solgt da jeg fikk et bud jeg ikke kunne si nei til.

Kjøpte deretter ei Tikka Allweather med synt stokk. Denne har i senere tid blitt "modifisert", med ny stokk fra USA, veldig fin laminert stokk med tommelhull. Tung som f..., men det var planen. Monterte den største Hausken demperen og en Caldwell to-fot. Zeiss 3-12x56 på toppen.

Har skutt mer enn 100 hjort med denne børsa, pluss en del jaktfelt stevner, og nå i senere tid litt langhold, både på bana her, og hos diverse grunneiere som har utmark som egner seg til langhold.

Bestemte meg i februar for å gå opp noen hakk på ytelsen, fikk lyst på en litt flatere kulebane, og planen var 6.5-284. Men da jeg var hos børsemakeren, ble det gjort klart at å brotsje om til 6.5x65 RWS var bedre. Dette hadde noe med piloten på brotsjen å gjøre, noen vet sikkert hva det er snakk om, selv har jeg nada peiling. Jeg skal bare skyte :)

I juni var børsa ferdig, det var lang ventetid på die sett, og hylser var heller ikke lett å få tak i. Men jeg finn tak i 100 stk RWS hylser til 12 kr hylsa. Fant i ettertid ut at Trond Alvestad oxo leverer disse hylsene, til en hyggeligere pris.

Har nå skutt mer enn 500 skudd, stort sett med samme kule, og tenkte bare å dele noen få erfaringer her. Har skutt med 130grs Nosler Accubond og 120 grs Hornady Amax.

Løpet mitt er 57cm. Ladet med 57 grs N15 får jeg 940 m/sek med Accubond, og 970 m/sek med A max. Oppgitt BC på Accubond er .488, men jeg tror den er noe høyere, dette skal sjekkes senere. Innskytings avstand er 150 meter.

 

5 skudd samlinger på 15mm på 200 meter. Helt greit synes jeg. Har skutt på reinskiva på 300-400-500 og 600 meter, ingen problem med å samle alle 5 i sirkelen. 1000 meter på stål 50x50 cm, 5 skudd med 350mm mellom ytterste treff. 1200 meter på stål 70cm rund skive, 5 treff rundt om på hele skiva. Har ikke flere knepp å stille på siktet, 118 knepp på 1200 meter.

 

Har lite greie på hva som kan forventes av samlinger på sånne avstander, da jeg har lite greie på langholdskyting utover hva jeg selv driver med. Kanskje noen har tips om andre kruttsorter til dette kaliberet, da jeg har minimalt med info om dette. Mulig 500 serien til Vith kan øke prestandaen hva fart angår, men regner med at løps slitasjen blir mye større, siden dette kruttet inneholder en del mer nitroglyserin.

 

 

Skal legge ut bilder av børse og bilder fra skytebanen etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

15 mm samling på 200 m er helt flott, skulle rekke til det meste det vil jeg tro :D Prøv og last opp noen bilder så en får se riggen :-) Holder på med et lignende prosjekt så all info nyttig ..

Har du fått testet sånn ca kule bane ut til 600 m med dine ladninger og kuler ?

Psss hvem gjorde jobben ?

Link to comment
Share on other sites

Her kommer et noe sent svar.

 

Jeg har skutt ca 1000 skudd med det nye kaliberet nå, og jeg er veldig fornøyd med valget. MEN, jeg skal skifte løp neste år, mitt nåværende er 57cm, litt for kort for å få de helt høye hastighetene.

På 600 meter, må jeg kneppe 38 knepp med Zeiss 3-12x56, som har 1cm knepp på 100 meter. Innskytingsavstand er da 150 meter. Hvorvidt dette er bra, aner jeg ikke, da jeg ikke har noe å sammenligne med.

Jeg lader med RWS hylser, kjøpt hos Trond Alvestad. Bruker 58 grain med N15 krutt for Nosler Accubond 130 grain. Det er denne kula jeg har skutt mest med. Har 940 sek/ meter ved 20 varmegrader. Denne ladningen er muligens litt i overkant, da det blir merke etter utstøteren på hylsebunnen, og hylsa har strukket seg fra 65.00mm til 65.18mm etter første skudd. Iflg studier på nett, skal ikke hylse lengden overstige 65.08mm. Skal frese ned noen hylser, skyte dem en gang til, og måle igjen. Ved 65.18mm er hevarmen litt treg å lukke, så hylsa er litt lang.

 

Petter Sannes på Åndalsnes gjorde jobben, selve brotsjinegn var billig,men diesettet koster en god del.

Har skutt 14 hjort med dette kaliberet og 140 gr Nosler Accubond, 915 sek/m. Knall og fall på samtlige, veldig lite blodutredelser, og veldig flat og fin kulebane. Skal teste Berger VLD 140 gr litt senere i høst. Har nå montert en ny Zeiss 6-24x72, så da må jeg skyte inn børsa på nytt. Regner med at kulebanen er noenlunde den samme, bortsett fra at nå må jeg kneppe dobbelt så mye. Håper jeg ikke roter det til på jakt, og knepper halvparten av det jeg skal ;)

 

Håper dette gav noen svar, om ikke er det bare å spørre, skal svare så godt jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Pga intens hjortejakt har jeg ikke fått kikka innom her.

Har skutt mye mer børsa, nå er den hos børsemakeren for å få satt inn et Hart løp. 68 cm langt og 19-20mm tykt, han står fritt til å gjøre som han vil.

Har prøvd i finne "formelen" for klikk tabell som stemmer med børsa,men uten hell. Det stemmer ut til 5-600 meter,men derfra er det slutt. Har gått over til Lapua 123grs Scenar og denne funker veldig bra ut til 1000 meter, endog 1300, som jeg prøvde for en stund siden. Men som sagt ingen tabell stemmer. Noen som har et tips, eller må jeg bare skyte på alle avstander og lage min egen? I praksis må jeg kneppe 20-40 knepp mer, fra 600 til 1000 meter, enn det tabellen oppgir. Fra 0-600 stemmer den med + - 2 knepp.

Utgangshastigheten med det gamle 57 cm løpet var 960 m/sek, 8 i stigning på løpet, og 7.5 cm senter senter løp/sikte.

 

Ser frem til å få skyte med nytt og raskere løp, og kanskje prøve noen tyngre kuler med høyere BC.

Felte forøvrig 30 hjort i år med dette kaliberet og 140grs Nosler Accubond, ingen ettersøk, knall og fall på samtlige dyr. Det er en god erfaring :) Blir spennende å se hvor langt jeg kan klare å sende kulene etterhvert, har område ut til 2500-3000 meter, selv om dette er langt utenfor rekkevidde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...