Jump to content

Har testa ekspansjon på oryx og a-frame i 6.5


Sondre

Recommended Posts

Hei.

har drevi å surra litt med testing av et par kuler i 6,5. Kulene er 10,1 grams oryx og 9,1 grams a-frame. Jeg har skutt i 450 turistbrosjyrer fra i fjor. Resultatet på testene får meg til å tro at dette var hakket hardere for kula enn, bløte telefonkataloger og balistisk gel. Jeg har aldri opplevd disse kule på "the real thing" så jeg lurer på om andre har fått disse resultatene på jakt? Testvåpnet er 6,5x55, 55 cm lang sauerpipe (200str).

 

DSC_0034.jpg.

 

Oryxen over. De to øverste er ladet med Vitahvori 160 krutt og ble kronografert til henholdsvis 740 og 745 m/s i. De to under er kjørt på Norma-15 og ble kronografert til 715 og 712 m/s i samme våpen. Farten på de to øverste er tilfredstillende, men jeg ser for meg at kulene skal se litt mer soppete ut enn disse, disse er regelrett knust (jeg kontrollerte de på kruttvekta og ingen av kulene i testen var i nærheten av restvekta i reklamene). I tillegg fantes det ikke retningsstabilitet i turistbrosjyrene.

 

DSC_0035.jpg

Over dette bildet er a-framen. De øverste er lada med 160 krutt og ble målt til 815 og 813 m/s. De to nederste er n-15 som gikk 763 og 771 m/s. Testa også disse kulene med N-19 og resultatet ble tilnærma ladningen med 160 kruttet. Har forstått det slik at a-framen skal være hard, men jeg syns jaggu den har fått juling også. I motsetning til oryxen gikk i allefall disse rett fram.

 

Så tilbake til spørsmålet i innledningen. Er det noen som har opplevd at disse kulene har oppført seg slik på ordentlig? Sånn stillingen er nå, er ikke jeg i tvil om hva slags kule jeg tusler rundt med i skogen i høst i alle fall.

 

Sondre

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oryx og Swift er vel noe av de bedre kulene man kan få tak i med tanke på 6,5x55 å storviltjakt. Jeg får ikke opp bildene på min pc, en dere andre? og har selv testet Oryx og Swift for ikke lenge siden, da selvsakt i våte aviser osv som har ligget i mange mange timer, og de har vært tilnærmet de jeg har sett hvert tatt ut av elg. Det å skyte i tørt papir er helt hueløst om man tenker å samenligne det men en elg/hjort etc. blir jo nesten som å skyte rett i en murvegg. Dette er topp kuler som ingen trenger å bekymre seg for meg tanke på effekt å prestasjon i viltet.

 

hadde vi fått sett bildene ville vi hatt et bedre utgangspunkt å komentere fra :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...