Jump to content

Anskaffelse av hagle til 18års-dagen


Dishwasher

Recommended Posts

Hei! :D

Nå har det seg slik at det nærmer seg rype-sesong igjen, og i den anledning tenkte jeg at det ville passe bra å gå til anskaffelse av ei hagle når jeg blir 18 om en måned. Det jeg lurer på, er om jeg allerede nå kan sende inn en søknad til politikammeret? Må jeg søke dispensasjon da, eller kan jeg f.eks be om å få tilsendt eventuelt innvilget søknad på 18 års-dagen? Jeg er usikker på hvor lang behandlingstid det er på slikt, så jeg vil foretrekke å være litt tidlig ute.

 

Holder det å oppgi at jeg skal ha ei O/U i kaliber 12, eller må jeg mer eller mindre ha bestemt meg for modell før jeg sender inn søknad? Og er kopi av jegeravgiftskort tilstrekkelig for å få søknaden innvilget?

 

Har forøvrig kikket litt på Beretta SP 686, (som jeg syns virker å være ei fin førstegangshagle :P) men de siste månedene har det vært en voldsom prisoppgang på denne hagla. Er det noen som vet årsaken til dette? Er trassig å måtte betale 5 lapper mer, bare fordi man er litt "sent ute".. Dette skal selvfølgelig ikke være noe hinder. Jeg syns bare det er litt kjipt, og nokså rart i tillegg :?

 

Ble visst en god del spørsmål dette :P Håper noen tar seg tid til å lese gjennom, og komme med noen vettuge svar!

 

Takker! :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har jegerprøven eller kan dokumentere behovet på andre måter bør det vel ikke være problem å anskaffe seg hagle så lenge du er fylt 16 år.(16 år er aldersgrense for anskaffelse av hagle så lenge du dokumenterer for behovet. Siden du har jegerprøven er ikke dette et problem)

Ellers hvis du ikke hadde vært gammel nok kunne du hadde fått verge til å gått god for deg. Men som sagt i ditt tilfelle er nok ikke dette et problem.

 

Du trenger ikke oppgi merke på hagla i våpensøknaden men trenger vel å oppgi O/U og evt kammerlengde og kaliber.

En telefon til våpenkontoret hjelper deg med dette. Kammerlengden er de vel ikke så veldig optatt av og kan forandres etter søknaden er levert om du skulle velge en annen kammerlengde enn det som er oppført i søknaden.

 

Du vil nok ikke bli skuffet hvis du kjøper deg en Beretta silver pigeon 686.

Dette er gode hagler som du har glede av i mange år fremover.

 

Hvis du synes prisen er i stiveste laget går det jo an å se etter en pent brukt.

Disse haglene tåler mange skudd så her kan du gjøre god handel.

Grunnen til prisen har øket har vel med valutakursene og slikt og gjøre. Gjelder ikke bare Beretta men optikk og våpen generellt.

 

Jeg er selv på jakt etter en Beretta men går nok helst for Ultralight lux da jeg jakter mye på fjellrype og ønsker en lett hagle. Bakdelen med ultralighten er at disse har bare 12/70 mens du kan lade 12/76 i din hagle.

 

Lykke til med valget ditt..

 

PS: Håper noen retter på meg hvis jeg har gitt feil opplysninger her nå ettersom dette ble tatt på fri hånd og det er sent på natta.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for langt svar :) La oss si at jeg søker om disposisjon nå, siden jeg teknisk sett er under 18 en måned til. Vil våpenet da bli oppført i min verges navn? Dersom det er tilfelle, blir det overført automatisk til mitt navn den dagen jeg fyller 18? Jeg antar at det vil bli som en vanlig innvilgning, bare at jeg trenger mine foreldres underskrift i søknaden, men spør for sikkerhetsskyld :) Hadde vært trassig med mammas navn i våpenkortet, haha.

 

Jeg har også kikket litt på Ultralighten ja, riktignok ikke Lux, men det er vel igrunn samme våpen bare med litt mer pynt. Selv om at jeg først og fremst kommer til å bruke hagla til rype, så liker jeg å holde mulighetene oppe - Derfor vil jeg foretrekke en med 76mm kammer på, spesielt når jeg først kjøper ei hagle som ligger godt over økonomiklassen :P

 

Ellers ser jeg at prisene varierer voldsomt fra butikk til butikk, så dersom man vil ha en god pris så gjelder det å holde øynene åpne.

Link to comment
Share on other sites

Ja men så lenge du er over 16 år og har jegrprøven og er registrert i jegerregisteret, tror jeg du får dispensasjon slik at du kan få hagla i ditt navn. tror ikke det vil være noe problem i det hele tatt.

 

Når du har bestemt deg for en modell vil jeg anbefale deg og ta en ringerunde til forhandlere og si at du skal ha en slik hagle.

Si at du ringer rundt og kjøper av de som måtte gi deg den beste prisen. Da vil du garantert ende opp med et tilbud godt under det som står som veiledende pris.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger kun å oppgi: Hagle, kaliber 12. Alt annet i de feltene kan du la stå tomt.

Husk at du nå også må ha våpenskap(eller safe hvor kritisk del blir oppbevart) fra første våpen.

 

Jeg hadde levert inn søknaden og bedt om å kunne hente den på 18 års dagen. Når jeg søkte på pistol så leverte jeg søknaden noen dager før jeg fylte 21 år, og hentet den på bursdagen min. Det gikk helt fint :)

Link to comment
Share on other sites

Dette med pris økning tror jeg har noe med den nye våpenloven å gjøre. Myndighetene vil ikke at folk skal ha våpen på grun av all kriminalitet. De som misbruker våpen ødeleger får de som bruker våpen til et akseptabelt fårmål. Alt går ut over jegern alltid :evil::x

Link to comment
Share on other sites

Dette med pris økning tror jeg har noe med den nye våpenloven å gjøre. Myndighetene vil ikke at folk skal ha våpen på grun av all kriminalitet. :evil::x

 

Er ikke hver dag jeg hører noe så tåpelig som dette. Konspirasjonsteorier som en dårlig amerikansk film.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...