Jump to content

300 WM eller 338WM ? Hva er fordeler/Ulemper


Jeger31

Recommended Posts

Jeg har lyst å skaffe meg en av de to overnevnte rifler, men er usikker på fordeler/ulemper. Rifle skal hovedsakelig brukes til Elgakt i Norge og evt. utenlandsjakt. Jeg er interessert i å vite om rekylet og andre merkbare forkjekller. Svarene mottas med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei Jeger31. Velkommen som bruker av forumet.

 

338winmag skyter tyngre prosjektiler og gir derfor litt mer rekyl enn 300winmag, men med litt trening så takler du 338'n som ingentig.

338 er en super elgpatron, så hvis ditt bruksområdet for denne børsa er elg så er egentlig valget lett.

 

Forskjellen på prisen på ammunisjonen er forøvrig bare rundt 3-4 kroner dyrere for 338. En liten ekstrautgift, men jeg mener det er verdt det.

Link to comment
Share on other sites

Citerat från Norma:

 

"338 har blivit en av de populäraste magnumkalibrarna någonsin, och är speciellt vanlig vid jakt på det största viltet i norra Amerika. I Sverige har den ökande vildsvinsstammen i söder och den allt större björnstammen i norr, fått till följd att intresset för 338 Winchester Magnum har ökat.

 

Det är enkelt att hitta bra och potenta laddningar till 338. Med optimala laddningar är denna patron lämpad till nästan allt storvilt i hela världen."

 

 

Tom

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er din første rifle som skal innkjøpes, bør du gå ned i kruttmengde som skal brennes. Selv en 300 magnum gir såpass rekyl at skytingen fort blir slitsom, i alle fall i en rifle av jaktmessig vekt. Hvis du har en treningsrifle fra før, eller en jaktrifle i standardkaliber, er både 300 WM og 338 WM gode elgpatroner. 338 vil gi litt mere punch i begge ender, mens 300'en gir flat kulebane hvis du er god nok til å utnytte den. Selv klarer jeg ikke å gjøre nytte av flate kulebaner, så når jeg for første gang skal på elgjakt til høsten etter mange år som hjortejeger, blir det med 358 NM som er meget lik 338 WM i ytelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...