Jump to content

Brukbare fiskeforum på nettet, finnes det?


ko-stens

Recommended Posts

Kan bare anbefale Lowrance uten at jeg helt vet hva du er ute etter.

Har ett som jeg kjøpte for noen år siden.

Til dette har jeg 2 givere med forskjellige vinkler på dybdemåler, i tillegg har jeg giver for fart og temp.

Har nådd ned til 250m i en fjord her, og det var helt ned til bunn.

Har noe å si hvilken tid det er på året også, ( skittent ) vann, dvs sjøvann med mye alger setter begrensninger i hvor dypt en når.

Det eneste jeg muligens har å utsette på det, er at det kan gi falsk fiskesignal når det går bratt nedover i fart/bevegelse.

Nå er ikke alt det gir signal på fisk, hvis jeg bruker lydsignaler også sammens med bilder, det kan være drivende tang, maneter osv.

Fikk bygget meg en brakett av alu slik at jeg med 2 skruer kan montere/avmontere ett stag der samtlige givere står montert.

Bruker dette på en åpen småbåt, og dette utstyret hadde ikke blitt gammelt hvis jeg ikke tok det inn etter bruk ( tyveri ).

Link to comment
Share on other sites

Nå nevnte trådstarter heller ikke om dette loddet skulle brukes i fersk eller sjøvann ( eller kanskje begge deler ).

2000m ser jeg på for spesielt interesserte, 250m og deromkring er greit.

Kan da brukes hvis man skal ut med uersnik.

 

For bruk i ferskvann kan ett helt enkelt lodd fungere god, både i båt og under isfiske.

Link to comment
Share on other sites

Bestemte meg for å kjøpe en Eagle Cuda 300. Det får holde til mitt bruk, ferskvann. Bruker det til fiske i Mjøsa og Storsjøen, samt litt i Tyrifjorden. Det skal holde til vel 180 meter. Hadde lyst på et litt mer avansert, men har i grunn ikke bruk for mer. Fra før har jeg en ca tjue år gammel Lowrance X25. Kjøpt brukt i 1993 eller så. Allerede da var det noen år gammelt. Kjøpte på ny svinger da, og det har holdt siden. Har til og med ligget ute et par uker i regnvær (glemte å ta det inn etter å ha tatt det av holderen og lagt det opp ned på bakdekket...), men, til tross for dugg i det en periode, har det fungert i flere år til. Men i år svikter det. Virker bra innimellom, men så forsvinner signalene. Dette skjer litt for ofte, så derfor bytter jeg. Men Lowrance er for meg ensbetydende med kvalitet! Eagle er vel en "billigutgave" av Lowrance. Vurderte Humminbird 525, men den kostet det samme uten svinger. Prisen jeg gir er 1 250,- hos lokal forhandler. Greit nok. Sparer nok noen kroner på Ebay, men ikke mye.

 

Gikk inn på Fiskersiden.no og leste litt om lodd der, og da falt valget på Eagle'en. Tenkte først på Eagle Fisheasy 245, men den hadde de ikke inne nå. Den har to frekvenser, så den er nok hakket bedre, men Cudaen får holde!

Link to comment
Share on other sites

Funker sikker fint dette, greit å kunne se bunnforhold også i ferskvann.

Da jeg først kjøpte loddet ble det mye kjøring og kikking på bunnforhold her i fjordene, delvis for å få bekreftet/avkreftet det jeg trodde fra før etter mange års fiske.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...