Jump to content

Spørsmål om hastighetsmåling.


Gammelfiskaren

Recommended Posts

I min søken etter årsak til trykktegn i 6,5 * 55, oppdaga jeg noe rart:

 

Ved måling med alpha foran standplassen, 5m foran munning fikk jeg mye høyere hastigheter enn forventet:

864 ms i snitt på ti målinger (123 grns scenar @ 40,8 grns n 150) deretter målte jeg ti skudd med 0,5 m mellom munning og chrony, dette ga snitt på 828 ms. Dette kan da umulig være normalt ??

 

Denne ladningen har før gitt akkurat 800 ms 0,5 m foran munning (og ingen tegn på høyt trykk), men dette er en ny kruttlot, kan det være normalt med slike avvik mellom loter ??

 

(M67 m kongsberg pipe kappet til 52 cm og trangt kammer)

 

Slike sprik fører til at jeg begynner å tvile både på chrony og kruttmål :cry:

 

Edit: rettet stygg trykkfeil i ladevekt :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fant årsaken til trykktegn her nå gitt, litt flaut i grunn, men jeg må ha bomma stygt når jeg nullstillte vekta sist, så da er den grei (håper jeg)

 

Noen som vil komme med anbefalt avstand til kronografen da ?? Gjerne andre tips for ferske hastighetsmålere også!

Takk for tipset om å sørge for helt utbrettet chrony!

Link to comment
Share on other sites

Klippt fra hjemmesiden til Chrony:

Distance of Chrony unit from muzzle: Air gun, .22 Rim fire => 3FT; Bow & Arrow =>4FT; Shot gun =>5FT; .30-30=>8FT; Large rifle=>10FT to 15FT; the bigger blast, the longer distance

 

Link: http://www.shootingchrony.com/english_QS_ASAM.htm

 

Så det er ikke så dumt å lese gjennom bruksanvisningen innen en tar ting i bruk. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her må du vel ha tatt i et par grain mer krutt enn du trodde? Synes det var høy fort for så lite krutt.

 

1-3 meter fra løpsende til kronograf er vel greit. Er bedre å ha 1 meter for mye enn 1 meter for lite. Tror ikke kula taper særlig med fart fra 2 til 3 meter :)

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig Wadcutter, har slurva grovt med nullstilling av vekta, ca 1,5 grns mer enn det skulle være! Har vert og sjekka hastigheten igjen i dag, skjøt mange skudd over chronyn for å være sikker!

 

Moralen er : Vær nøye med å sjekke / nullstille vekta ved hver ladeøkt !

 

Likevel har jeg tung ekstraksjon på ei og anna hylse, skikkelig tungt å få opp hevarmen, men ikke noe hastighetsavvik på gjeldende patron, sliter med dette, men det må sies at det er hylser jeg har plukket på banen. Kan tenkes at de må settes mer tilbake ved første helpressing ?? (bruker redding body die) Jakten fortsetter, men hastighetsmålinga er ihvf oppklart, årsaken til avvika var alltså avstanden til kronografen, fikk ca 40- 50 ms for lite ved å ha kronografen ved munningen ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...