Jump to content

Jamt bryter seg ut av buret-nytt


ElgjaktensKiri

Recommended Posts

Oh shit. En av innleggerne på mitt siste innlegg kom med et godt råd. Kjetting i bur kan være farlig ettersom kroken kan feste seg fast i noe, og hunden kan bli hengende. Vel, etter to stille og søvnfulle netter, bestemte bikkja seg for å lage bråk i natt. Heldigvis, som jeg skrev på forrige "tråd" bråker kjettingen så at jeg våkner hver gang. I natt, for tredje gang, våknet av et rabalder. Kroken på kjettingen hadde hekta seg fast!

Så nei, dte blir ikke mere kjetting i bur med åpen dør.

Hva gjør jeg nå?

noen som har erfaring med burtrening the hard way? Stappe hunden i buret og la den være der til morgenen kommer? Slår de seg til ro til slutt eller ?

sukk... nå trenger jeg nye råd!

Et av Problemene med min hund er at hun bøyer diverse stenger inni buret når hun er der.

Link to comment
Share on other sites

Eg har prøvd den harde måten. Stengte buret og gjekk å la meg. Sov med øyreklokker i 2-3 veker. Men bikkja gav seg ikkje. Ho har aldri øydelagt noko. Men sat å ula så og sei heile natta. Har enda opp med å kutte ut buret - men bind bikkja i ein kjetting under trappa istaden. Det går kjempefint. Har likavel gått greit med bur i bilen - ho veit vel at det er så mykje spennandne i andre enden av dei fleste bilturar - at det vil ho vere med på. Har også gått greit å overnatte i bur når vi har vore på besøk - skjønn det den som kan.

 

Men skjønnar at du ikkje har lyst til å gje deg. Hadde du ikkje tilgang på eit meir solid bur? Trur i allefall eg ville ha sett inn det om du skal prøve den "harde" metoden. Då treng du ikkje vere redd for at ho øydelegg - anten bur eller seg sjølv.

 

Bikkjer er jau like ulike som vi mennesker. Dei toler ulikt av slik behandling. Så det er vel viktig at du som kjenner hunden tenker gjennom kor langt du kan gå... Lykke til uansett metode :D

Link to comment
Share on other sites

hei

Bra det ikke gikk galt :D Mulig dette er svart på tidligere, men har du prøvd å ha hunden i bur i stua sammen med dere når dere selv oppholder dere der :?: Eller er det kun i gangen og hunden forbinder buret med å bli forlatt :?:

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Det virket jo som om du var på god vei i den forrige tråden. :)

Jeg tror jeg ville fortsatt på samme måte, med gradvis tilvenning, og prøve å få henne til å forbinde buret med noe positivt. Legg henne i buret når hun er sliten, sånn at hun lettere slapper av og sovner. La henne ligge gradvis lenger, og gå fra henne i buret for gradvis lengre tid. Ikke la henne slippe ut mens hun bråker, da har hun oppnådd det hun vil, og kommer til å fortsette med det. Hvis hun bråker, utnytt et kort opphold til å slippe henne ut, da vil hun forhåpentligvis koble det å være stille med det å slippe ut.

Håper hun ikke har fått skrekken av å sitte fast, da blir det vanskelig.

Ikke noe fasitsvar her, som flere har sagt før, men tror du må prøve å forsterke det positive så godt du kan.

Mine hunder har roet seg fort i bur, men jeg startet tidlig, og jeg tror nok også at Jämten kan være mye striere enn mine raser.

Lykke til! :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jo det var dette "SOLIDE" buret jeg brukte etter at jeg satt buret i gangen med kjetting. Hun kommer seg neppe ut av dette om hun prøver, for dette har hun heller aldri klart å komme seg ut av. Dette er noe mindre enn det store, men det er dette hun er vant med i bilen. Og i bilen går det bare fint i bur.Men det store, mindre solide, har vi satt bort. Det kommer hun seg ut av uansett...tydeligvis. Uansett hvor mange kroker vi bruker ekstra for å låse det.

Kom med flere synspunkt og ideer! setter stor pris på dette....

Link to comment
Share on other sites

Har du plass til buret inne på soverommet? (Jeg har ikke lest den forrige tråden)

Dei 2 største grunnene til at hunder ikke vil vere inne i bur etter min erfaring er at dei kjeder seg eller savner eier.

 

Start med og ha buret inne på soverom så flytt buret gradvis mot der du skal ha den endelige plasseringen.

 

Til mine hunder har jeg alltid et overdimensjonert bur i forhold til hunden. Til Tervueren tispa mi (Medium shefer størrelse) har jeg et bur som er beregnet til Grand Danois. Det er plass til og reise seg opp, strekke seg og snu seg.

 

Det beste tipset jeg har er fra første dag man får hunden så skal den sove i buret sitt. (sikkert litt seint i ditt tilfelle).

Man kjøper et bur som er beregnet på voksen hund og setter hvalpen inn der første kveld. Valpen får et eier forrhold til akkurat dette buret og synes det er helt greit og gå inn der når den blir voksen. Fordelen med et så stort bur med hvalpen er jo at man kan ha sove-del og tisse-del med avis når den ikke er hus ren enda.

 

Det så jo litt morsom ut også med en 8 uker valp i et så stort bur. Ca 105cm X 80cm X 90cm

 

 

Dette er MIN erfaring, ikke sikkert at noe kan overføres til ditt tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er faktisk et så stort bur jeg har. Men det er ikke spesielt solid. buret er mye større enn hun selv er. Hun kommer seg ut av dette buret. Har prøvd å hatt henne inne på soverommet, men det er et leven ut på natta,-uten like. Har hatt henne løs på soverommet og det er helt greit. Da sover hun. Har hatt henne løs på gange. Da sover hun. Har hatt henne i bur på gangen, da sover hun ikke.

Har gått over til bilburet som er noe mindre, og i dette er hun jo vant å være i. I bil går det greit,men ikke inne i huset. Dersom hun ser oss fra buret, roer hun seg litt, men piper likevel. Dersom hun IKKE ser oss, er det fullstendig bråk!

Link to comment
Share on other sites

Ja forstå det den som kan... En av dere spurte om hunden kan ligge i bur mens vi er i stua, og buret står i stua....Nå har jeg testet det ut for å være helt sikker.

Og det takler hun bare bra. Hun ligger til og med å halvsover i buret i skrivende stund.....

Så hvorfor kan hun ikke sove i buret om natten på vårt soverom? Eller i gangen?

Burde jeg prøve å la buret stå i stua en natt? Faren da er kanskje at jeg nesten ikke hører henne dersom hun hyler....

Link to comment
Share on other sites

Prøv å ha buret i stua, buret blir da i et område hvor bikkja føler at den er sammen med flokken når den er i det. når dere skal legge dere så stikk hodet inn i buret, kos med bikkja, gi godbit og si god natt. Du skal ha rimelig stort og lydisolert hus for å ikke høre en hund som vil høres :) Lykke til videre.

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er på litt dypt vann når jeg kommer med et forslag, men jeg har et lite tips som kanskje kan komme til nytte. Min far hadde en hund som var veldig skeptisk til bur, noe som var et problem siden han drev med hundekjøring. Måten han løste dette på var at han satte et hundebur inn i hundegården og hver gang han matet hundene, satte han maten til hunden som var skeptisk inn i buret. Tok ikke så veldig lang tid før hunden overvant det den måtte ha av frykt for hundebur. Kanskje verdt et forsøk, for hunden roer seg kanskje om den assosierer buret med mat. Bare en tanke... (mulig noen har foreslått det samme, men har ikke helt fått lest gjennom forrige tråden...)

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg har satt mat i buret i over en måned sikkert. Da stod buret i gangen. Det var etter dette at jeg begynte å skulle ha henne i buret om natten-igjen.

I natt sovnet jeg på sofaen som sagt, og gikk fra henne (i bur i stua) rundt kl 02. Det var ikke det samme bråket som det var i det store buret, meir piping, og av og til litt bjeffing.Men ikke den samme fysiske kampen med buret, som hun hadde med det store buret. Likevel tror jeg ikke hun har sovet så mye. Gikk ned i femtiden da hun holdt stilt en stund. Tok henne ut, og hun sovnet momentant på golvet ved sofaen.

Men jeg må si at hun var stille i buret istua så lenge jeg var i stua....... Men på soverommet, når jeg er der selv, og hun har vært i buret på samme rom, klarer hun ikke holde stilt.

it doesnt make any sense..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...